salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

قرص والزومیکس برای چیست؟

قرص والزومیکس از دو داروی آملودیپین و والزارتان تشکیل شده است. آملودیپین، از داروهای مسدود کننده کانال کلسیمی و والزارتان، آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II است. از ترکیب آملودیپین و والزارتان، برای درمان فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. کاهش فشار خون، ممکن است خطر سکته یا حمله قلبی را کاهش دهد.
آملودیپین و والزارتان، معمولاً پس از استفاده و عدم موفقیت سایر داروهای فشار خون، تجویز می گردند. ممکن است از والزومیکس، برای موارد دیگری که در این مقاله به آن ها پرداخته نشده است نیز، استفاده شود.

قرص والزومیکس

والزومیکس که به شکل قرص در دسترس است، روزی یک بار به صورت خوراکی برای درمان فشار خون بالا مصرف می گردد. قرص والزومیکس ترکیبی از دو داروی آملودیپین و والزارتان، در یک فرم واحد است. مطلع بودن از همه داروهای موجود در یک داروی ترکیبی مهم است؛ زیرا هر دارویی ممکن است از راه متفاوتی اثر خود را اعمال نماید.

والزومیکس با نام تجاری Exforge و همچنین با نام ژنریک در دسترس است. داروهای ژنریک معمولاً نسبت به برندهای تجاری دیگر ارزانتر هستند. در بعضی موارد، ممکن است داروهای ژنریک، از نظر قدرت اثر و شکل دارویی با برندهای تجاری مشابه خود، یکسان نباشند.

قرص والزومیکس چگونه عمل می کند؟

آملودیپین، متعلق به دسته دارویی مسدود کننده های کانال کلسیمی است و والزارتان، به دسته ای از داروها به نام مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II تعلق دارد. دسته دارویی، به گروهی از داروها گفته می شود که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها، اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند.

آملودیپین و والزارتان، به روش های مختلفی سبب شل شدن عروق خونی می شوند، که در نهایت به کاهش فشار خون کمک می کند. آملودیپین، با شل کردن عضلاتی که سبب سفت و باریک شدن عضلات می گردند، و والزارتان، با جلوگیری از عملکرد آنژیوتانسین II (نوعی ماده شیمیایی در بدن که باعث سفت و باریک شدن رگ های خونی می شود) اثر خود را اعمال می کنند. این امر به آرام و گشاد شدن رگ های خونی کمک می نماید.
 در سایت دکتر فروزان نیا جراح قلب میتوانید عوارض قرص والزومیکس را مشاهده کنید.

سوزاک چه علائمی دارد؟

علائم سوزاک

اغلب افراد مبتلا به سوزاک در ناحیه واژن، هیچ گونه علائمی از خود بروز نمی دهند. با این حال، علائم در صورت بروز ظرف یک هفته پس از ابتلا پدیدار شده و شامل موارد زیر خواهند بود:

علائم سوزاک

بروز علائم پس از ابتلا به سوزاک در مردان بیشتر است

این علائم معمولا ظرف یک هفته پس از ابتلا پدیدار شده و شامل موارد زیر هستند:

سوزاک مقعدی اغلب علائمی ندارد

با این حال، علائم این نوع سوزاک به ترتیب زیر هستند:

عفونت سوزاک در گلو 

علامت سوزاک گلو بیشتر به صورت گلو درد است.

در صورتی که فرد یا شریک جنسی او چنین علائمی را داشته باشند باید به پرستار، پزشک یا مرکز بهداشت نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنند. آزمایش ابتلا به سوزاک در دوره بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تنها راه مطمئن تشخیص ابتلا، انجام آزمایش ابتلا سوزاک است.

عفونت سوزاک در گلو نیز به ندرت سبب ایجاد علائم می شود. علامت سوزاک در گلو بیشتر به صورت گلودرد است.


ادامه متن...

هر آنچه که باید درباره ی هیدرونفروز کلیه بدانید

بیماری هیدرونفروز کلیه معمولا هنگامی رخ می دهد که کلیه به دلیل عدم تخلیه ی صحیح ادرار از کلیه به مثانه، متورم می شود. این تورم اغلب تنها یک کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند هر دو کلیه را نیز شامل شود.

به گفته ی دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی هیدرونفروز کلیه یک بیماری اولیه نیست، بلکه بیماری ثانویه ای است که در نتیجه ی برخی بیماری های دیگر ایجاد شده است. این بیماری ساختاری است و در نتیجه ی انسداد مجاری ادرار می باشد. گفته می شود هیدرونفروز از هر 100 کودک، یکی از آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم هیدرونفروز

به طور معمول، ادرار از طریق دستگاه ادراری با حداقل فشار جریان می یابد. اگر یک انسداد در دستگاه ادراری وجود داشته باشد فشار می تواند افزایش پیدا کند.

بعد از تشکیل ادرار برای مدت طولانی، کلیه شما می تواند بزرگ شود که معمولا به آن ورم کلیه می گویند. کلیه می تواند آنقدر با ادرار پر شود که به ارگان های اطراف فشار آورد. اگر این وضعیت در مدت طولانی درمان نشود، این فشار می تواند عملکرد کلیه های شما را به طور دائم از بین ببرد.

علائم خفیف هیدرونفروز شامل تکرر ادرار و افزایش میل برای دفع ادرار است. سایر علائم شدید هیدرونفروز کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد در شکم یا پهلو
  • تهوع
  • استفراغ
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تخلیه ناقص مثانه
  • تب

قطع جریان ادرار باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت ادراری می شود. به همین دلیل است که عفونت های ادراری یکی از شایع ترین عوارض هیدرونفروز کلیه می باشند. برخی از علائم عفونت ادراری عبارتند از:

  • ادرار ابری (کدر)
  • ادرار دردناک
  • سوزش حین ادرار کردن
  • جریان ادرار ضعیف
  • درد پشت
  • درد مثانه
  • تب
  • لرز

اگر علائمی از هیدرونفروز را دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت ادراری درمان نشود، ممکن است به شرایط جدی تری مانند پیلونفریت، عفونت کلیه و سپسیس ، عفونت در جریان خون یا مسمومیت خون منجر شود.

همه چیز در مورد واریس

واریس چیست؟

واریس، شایع‌ ترین بیماری عروقی انسان است. این مشکل از شکسته شدن رگ های خونی و تراوش خون به منطقه آسیب دیده ایجاد می شود.

واریس به گشاد و پیچ‌ در پیچ شدن رگ‌ های اندام تحتانی گفته می‌ شود که می‌ تواند ناشی از نارسایی دریچه‌ های وریدی در قسمت‌های مختلف اندام باشد.

واریس، تورم رگ‌های سطح پوست است، واریس می تواند در هر قسمت بدن ایجاد شود، اما در قسمت های پایینی بدن متداول تر است.

عوارض شایع واریس

در بسیاری از مردم، رگ های واریسی و یا عارضه رایج واریس می تواند با درد و ناراحتی باشد. گاهی اوقات وریدهای واریسی منجر به مشکلات جدی تر هم می شوند. چرا که رگ های واریسی ممکن است خطر بیشتری برای سایر مشکلات گردش خون ایجاد کنند.

درمان واریس جهت جلوگیری از عوارض فوق الزامی است. با توجه به روش های جدید کمتر تهاجمی و دستگاه های درمان واریس، وریدهای واریسی به طور کلی می توانند به صورت سرپایی درمان شوند.

بعضی پزشکان از تکنولوژی جدید در درمان واریس از لیزر استفاده می کنند تا رگ های واریس و ورید عنکبوت کوچک تر را ببندند.

عمل جراحی لیزر با ارسال انفجار شدید نور بر روی ورید انجام می شود که موجب می شود وریدی به آرامی فشرده شود و ناپدید شود. در این روش درمان واریس هیچ برش یا سوزنی استفاده نمی شود.

یافته‌ های بدست آمده حاکی از آن بود که لیزر درمانی گزینه ترجیحی درمانی برای درمان واریس است.

همگام با تکامل چند ساله درمان ورید های واریسی، تخصص هایی جدید از پزشکی نیز به وجود آمده اند تا مدرن ترین تکنیک ها و روش های درمانی را به بیماران ارائه دهند.

چه کسی ورید های واریسی را درمان می کند؟

انواع مختلفی از پزشکان می توانند وریدهای واریسی یا وریدهای عنکبوتی را تشخیص داده و درمان کنند، بنابراین دانستن زمینه های تخصصی و توانایی های متخصصان مراقبت از ورید ها ضروری می باشد.

متخصصانی که ورید های واریسی و عنکبوتی را تشخیص داده و درمان می کنند شامل موارد زیر می شوند:

  • جراحان عروق
  • رادیولوژیست های مداخله ای
  • متخصصان عروق (فلبولوژیست ها)
  • متخصصان و جراحان پوست

میزان تجربه و گزینه های درمانی می توانند بسته به فرد متخصص متفاوت باشند. توصیه می شود قبل از ملاقات با متخصص در ارتباط با اعتبار و قابلیت های او سوال بپرسید تا از مهارت او برای درمان وضعیت خود مطمئن شوید.

اگر میخواهید در مورد دکتر واریس بیشتر بدانید روی برای درمان واریس پا و لیزر واریس در تهران پیش چه دکتری بروم؟ کلیک کنید

آیا علائم تبخال در همه ی افراد یکسان است؟

همه ی افراد از یک نوع علائم تبخال تناسلی رنج نمیبرند، ممکن است بعضی افرادی که مبتلا به این عفونت ویروسی میشوند هیچ وقت دچار علائم نشوند، هر چند میتوانند دیگر افراد را به این عفونت آلوده کنند. ویروس در هنگامی که فعال شده باشد میل بیشتری به منتقل شدن دارد، یعنی زمانی که زخم به وجود آمده است. در شروع و قبل از اتمام بروز آن، به معنی قبل از از بین رفتن زخم، زمانی است که ویروس مسری ترین حالت را دارد.

از آنجایی که تبخال تناسلی در بخش های خصوص انسان ها به وجود می آید، مردم گمان میکنند که فعالیت ویروس در مردان و زنان متفاوت است. هرچند علائم تبخال تناسلی در مردان و زنان بسیار شبیه هم میباشند. تفاوت مهم و اصلی در این است که ویروس در خانم های باردار میتواند عوارض جانبی مهمی برجای بگذارد، زیرا عفونت میتواند به جنین منتقل شود. به علاوه ی این، ویروسی که در مرد و زن وجود دارد تفاوتی نمیکند و عفونت از یک ویروس مشابه در طی رابطه ی جنسی منتقل میشود.

عفونت اولیه و اولین حمله

در طی این مدت که به آن دوره ی کمون میگویند، ویروس درون سلول ها تکثیر میشود تا زمانی که سبب بروز بیماری شود. هر چند خیلی از افراد اولین بروز بیماری را متوجه نمیشوند، زیرا میتواند بسیار حفیف باشد (علائم میتوانند به دلیل کوچک بودن در اندازه ی یک نقطه یا مشابه یک موی رشد نکرده بودن مشف نشوند). بروز معمولا یک الگوی خاصی را طی میکند که با خارش و احساس قلقلک شروع میشود. بعد از آن زخم نمایان میشود و به زخم باز مبدل میگردد. همنطور که بروز بیماری پیشرفت میکند، زخم ها بهبود می یابند بدون این که جای آن ها (اسکار) به جا بماند.

همچنین بعضی بیماران دچار تب، سردرد و احساس سوزش در هنگام ادرار کردن میشوند. اولین بروز ممکن است برای هفته ها ادامه پیدا کند و بهوبدی آن مدت زمان زیادی طول بکشد. به دنبال قسمت نخست، ویروس تا زمانی که چیزی سبب حمله ی مجدد آن شود خاموش خواهد شد.

بروز های بعدی که بعد از بروز اول رخ میدهند تمایل دارند که جدیت کمتری داشته باشند. بیماران معمولا می آموزند که چگونه علائم اولیه ی تبخال تناسلی را تشخیص دهند، که به آن ها اجازه میدهد درمان های ضد ویروسی مانند آسیکلوویر را شروع کنند و از بدتر شدن علائم جلوگیری کنند.

تبخال تناسلی اولیه

در هنگام اولین حمله، اولین علائم تبخال تناسلی در مردان شامل موارد زیر میشود:

  • تب و علائم شبیه آنفولانزا
  • تهوع و احساس بیماری
  • درد عضلات
  • ادرار کردن دردناک
  • قلقلک، سوزش یا خارش ناحیه ای که در آن زخم ایجاد شده است

پس از ابتلا به سوزش و خارش، یک یا چند خوشه از زخم های کوچک ایجاد میشود (گاهی دردناک هستند) که با مایع کدری پر شده اند. زخم ها میتوانند در نواحی مختلفتی به وجود بیایند.

  • در مردان تبخال تناسلی میتواند درون یا روی آلت تناسلی، کیسه ی بیضه، کشاله ی ران و ران، باسن و اطراف مقعد به وجود بیاید.
  • در خانم ها تبخال تناسلی میتواند روی لب های مهبل، درون واژن، کشاله ی ران و ران، باسن و اطراف مقعد به وجود بیاید.

از طریق فعالیت های جنسی مختلف (مانند سکس دهانی) ممکن است تبخال تناسلی مردان روی دهان، زبان، لب ها و دیگر اندام های بدن به وجود بیاید. هر چند این نوع انتقال ویروس بسیار نادر بوده و فقط زمانی انجام میشود که ویروس در حالت بسیار فعال باشد. مانند زمانی که زخم ها وجود دارند یا در حال ایجاد شدن هستند.

در خانم ها این ویروس بیشتر سبب علائمی مانند درد هنگام ادرار کردن و ترشحات غیرطبیعی واژن میشود. زخم های درون واژن میتوانند تا سه هفته باقی بمانند، قبل از اینکه خود به خود بهبود یابند. التهاب گردن رحم یکی از علائم معمولا شایع تبخال تناسلی در خانم ها است.

منبع...