salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

نحوه اندازه گیری ضربان قلب

اندازه­گیری ضربان قلب راهی آسان برای سنجش سلامت شما است، زیرا یک تصویر لحظه­ای از عملکرد ماهیچه قلب شما ارائه می­دهد. ضربان قلب مناسب و طبیعی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این وجود، تعداد زیاد یا کم ضربان قلب در حالت استراحت می­تواند نشانه یک مشکل باشد.

چه ضربان قلبی طبیعی محسوب می شود؟

ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان معمولاً ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. ضربان قلبی که کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه است، برادی­کاردی («قلب آهسته») و ضربانی که سریع­تر از ۱۰۰ ضربه در دقیقه است، تاکی­کاردی («قلب سریع ») نامیده می­شود. برخی از متخصصان معتقدند که ضربان قلب ایده­آل در حالت استراحت نزدیک به ۵۰ تا ۷۰ ضربه در دقیقه است. 

چگونه ضربان قلب خود را اندازه بگیریم؟

با توجه به گزارش تخصصی بیماری­های قلب دانشکده پزشکی هاروارد، شما می­توانید به راحتی ضربان قلب خود را با استفاده از انگشتان خود که روی مچ دست یا کنار گردن قرار می­دهید اندازه­گیری کنید.

·       در مچ دست، انگشتان اشاره و میانی یک دست را به آرامی روی مچ مقابل، درست در زیر پایه انگشت شست فشار دهید.

·       در گردن، کناره گردن را درست زیر استخوان فک خود، کمی فشار دهید.

·       تعداد ضربان را در ۱۵ ثانیه بشمارید و در چهار ضرب کنید. این تعداد ضربان قلب شماست.

·       برای بدست آوردن دقیق­ترین نتیجه، می­توانید اندازه­گیری را چند مرتبه تکرار کرده و میانگین سه اندازه­گیری را استفاده کنید. برای اندازه­گیری ضربان قلب در حال استراحت، شما باید این مراحل را طی کنید:

·       ضربان قلب خود را ظرف یک تا دو ساعت پس از ورزش یا یک رویداد استرس­زا اندازه­گیری نکنید. ضربان قلب شما می­تواند پس از فعالیت­های شدید بالا بماند.

·       یک ساعت پس از مصرف کافئین صبر کنید، زیرا می­تواند باعث تپش قلب شود و ضربان قلب شما را افزایش دهد.

·       بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت که می تواند بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد، ضربان قلب را اندازه­گیری نکنید.

همچنین می­توانید از انواع مختلف مانیتور ضربان برای بررسی ضربان قلب خود استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که اکثر این دستگاه­ها آزمایش صحت را انجام نداده­اند. یک گزینه ردیاب تناسب اندام دیجیتال است. معتبرترین آن­ها از یک حسگر بی­سیم بر روی نواری که دور سینه خود می­پیچید، استفاده می­کنند.


منبع: https://www.isna.ir/news/1400062216228/%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%A8%D9%81%D9%87%D9%85%D9%85-%D8%B6%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%84%D8%A8%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.