salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

تنگی کاروتید چیست؟

تصلب شریان به دلیل تجمع کلسترول، چربی و دیگر مواد موجود در جریان خون مانند سلول‌های التهابی، مواد زائد سلولی، پروتئین و کلسیم در رگها ایجاد می‌شود. در گذر زمان، این مواد به دیواره‌های رگ می‌چسبند و  با هم ترکیب می‌شوند و ماده‌ای به نام پلاک تشکیل می‌دهند. ایجاد پلاک می‌تواند به باریک یا مسدود شدن شریان کاروتید منجر شود. اگر این وضعیت پیشرفته شود، می‌تواند فرد را در خطر سکته قرار دهد.

تنگی کاروتید چیست؟

علائم گرفتگی عروق کاروتید

بیماری شریان کاروتید در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد. بیماری ممکن است تا مدت‌ها بدون نشانه ادامه یابد تا زمانی که آنقدر پیشرفته شود که مغز نتواند خون کافی دریافت کند و منجر به سکته مغزی شود.

علائم سکته مغزی موارد زیر هستند:

تصویر رگ های گردن

علت گرفتگی کاروتید چیست؟

بیماری شریان کاروتید به دلیل تجمع پلاک در شریان‌هایی ایجاد می‌شود که خون را به مغز می‌رسانند. پلاک به معنای تکه‌های کلسترول، کلسیم، بافت فیبری و دیگر سلول‌هایی است که در مکان‌های میکروسکوپی درون رگ جمع می‌شوند. این فرایند را تصلب شرایین می‌نامند.

شریان‌های کاروتید که با پلاک مسدود شده‌اند سخت و باریک می‌شوند. شریان‌های کاروتید مسدود نمی‌توانند اکشیژن و مواد مغذی را به ساختارهای حیاتی مغز که مسئول کارکرد روزانه ما هستند ارسال کنند.


منبع:

https://dr-tofigh.com/1352