salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

علت و علائم گشادی دریچه های قلب چیست؟

گشادی دریچه قلب ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. یا باعث بروز مشکلات جزئی یا جدی سلامتی گردد. میزان جدی بودن گشادی دریچه قلب، به میزان اختلال در جریان خون طبیعی قلب بستگی دارد. درمان ها شامل داروها، جراحی ترمیمی یا تعویض دریچه است. مشاهده تغیرات رخ داده به مرور زمان، متداول ترین رویکرد تشخیصی گشادی دریچه قلب است.

گشادی دریچه قلب چیست؟

قلب چهار دریچه دارد که عبارتند از:

دریچه سه لختی

دریچه ریوی

دریچه میترال

دریچه آئورت

دریچه ها از پره (flap)هایی تشکیل شده اند که برای یک طرفه خون، بین حفره های قلب، باز می شوند. سپس این دریچه ها برای جلوگیری از بازگشت خون به حفره ای که از آن خارج شده است، بسته می شوند. هر دریچه به طور معمول دارای سه پره است، به جز دریچه میترال که دو پره دارد.

هر یک از این چهار دریچه، ممکن است نشت داشته باشد. یعنی هنگامی که قلب منقبض شده و خون را به بیرون پمپ می نماید، مقداری خون از طریق دریچه به عقب باز می گردد. به نشت از طریق دریچه، گشادی دریچه نیز گفته می شود.

علائم گشادی دریچه قلب

گشادی دریچه قلب غالباً علائمی ندارد. یک یا چند دریچه قلبی در بسیاری از افراد سالم، ممکن است کمی نشت داشته باشد.

اگر نشت دریچه قلب شدید باشد، می تواند جریان خون را به سمت اندام ها، مختل کند. این امر علائم نارسایی احتقانی قلب را ایجاد می کند که شامل موارد زیر است:

تنگی نفس، به ویژه هنگام ورزش یا صاف خوابیدن

تورم پا یا احتباس مایعات در جای دیگر بدن

سایر علائم گشادی دریچه قلب:

سبکی سر

ضربان قلب سریع

لرزش یا تپش قلب

خستگی

حتی در صورت جدی بودن شرایط، نارسایی دریچه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.

علت گشادی دریچه قلب چیست؟

دریچه های میترال و آئورت، معمولاً تحت تأثیر نارسایی قرار می گیرند، اما ممکن است برای هر یک از دریچه های قلب نیز این اتفاق بیفتد.

برای برخی از افراد، نارسایی دریچه، طی چند دهه و به آرامی ایجاد می شود. برای برخی دیگر، این اتفاق سریع و غیرمنتظره می افتد.

گشادی دریچه قلبی می تواند ناشی از چند بیماری باشد. نقص های موجود از بدو تولد، گاهی اوقات دلیل این امر هستند. همچنین، گشادی دریچه را می توان در موارد زیر مشاهده کرد:

کلسیفیکاسیون دریچه ها: وجود رسوبات کلسیم روی دریچه، باعث تنگ شدن آن می شود

آسیب: ضربه فیزیکی، می تواند به بافت قلب آسیب برساند

افتادگی دریچه میترال: پره های دریچه میترال ممکن است به سمت داخل دهلیز چپ برآمده شوند

اندوکاردیت عفونی: عفونت در پوشش قلب

تب روماتیسمی: عارضه استرپتوکوکی گلو که درمان نشده است

کاردیومیوپاتی: بزرگ شدن قلب که می تواند سبب کشیدگی بافت اطراف دریچه ها گردد.

منبع: https://ghalbe-salamat.com/1362/%DA%AF%D8%B4%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%DA%86%D9%87-%D9%82%D9%84%D8%A8/

انواع عمل قلب باز

شناخته ترین نوع جراحی قلب باز، جراحی بای پس است که با نام جراحی بای پس شریان کرونری (CABG) نیز یاد می شود. به گفته ی دکتر فروزان نیا جراح قلب، هدف این جراحی، دور زدن انسداد های قلبی است. کودکان یا افراد بالغ مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی قلب ممکن است به چندین جراحی قلبی در طول عمر خود نیاز داشته باشند. در ادامه به جزئیات انواع مختلف جراحی های قلبی پرداخته شده است.
انواع عمل قلب باز
در ادامه متن با انواع جراحی قلب باز و کاربرد آنها اشنا می شوید.:

1_ جراحی بای پس
جراحی بای پس شریان های کرونری، رایج ترین جراحی قلب باز بوده و جهت درمان انسداد های شریانی انجام می شود. در این فرایند، شریان ها و یا ورید هایی از دیگر نواحی بدن برداشته شده و جهت دور زدن انسداد ها و بهبود جریان خون به قلب پیوند می شوند.

شریان ها معمولا از داخل دیواره قفسه سینه یا بازو، و ورید ها از پا ها گرفته می شوند. در اغلب موارد، بیمار به دستگاه قلب مصنوعی متصل شده و قلب او از کار باز می ماند. برخی جراحان انجام جراحی در حین تپش قلب را ترجیح داده و از دستگاه قلبی ریوی استفاده نمی کنند. متخصصان در انتخاب بهترین روش اختلاف نظر داشته و این موضوع به مرکز درمانی بستگی دارد.
2_ جراحی دریچه قلب
قلب دارای 4 دریچه است که میترال، آئورت، سه لختی و ریوی نام دارند. ترمیم تعویض دریچه قلب معمولا با استفاده از دستگاه قلبی ریوی انجام می شود. در ترمیم دریچه، دریچه ی آسیب دیده با انجام برخی تغییرات به حالت طبیعی باز می گردد. در فرایند تعویض دریچه، دریچه آسیب دیده به طور کلی بریده شده و یک دریچه طبیعی یا مصنوعی جای آن قرار داده می شود. در بسیاری از موارد، جراحی بای پس در بیماران مبتلا به انسداد های شریانی می تواند همزمان با جراحی دریچه انجام شود.

ادامه در سایت منبع 

بیماری های کبدی و خارش پوست

خارش(پروریتوس)، یکی از علائم بیماری کبدیست، اگرچه در همه ی افراد مبتلا به بیماری کبدی بروز نمی یابد. ممکن است خارش پوست را در بخشی از بدن مانند ساعد، داشته باشید و یا ممکن است در همه جای بدنتان احساس خارش کنید.

خارش های هر از گاهی و کم، نباید موجب نگرانیتان شود. امّا در اینجا در مورد خارشی پیوسته صحبت میکنیم که موجب اختلال در خوابتان و بروز مشکلات دیگر میشود. بروز این خارش، میتواند مشکلی جدی برایتان ایجاد کند.

در این مطلب، به بررسی علل خارش پوست در بیماری کبدی و لزوم مراجعه تان به پزشک و رهایی از آن میپردازیم.

خارش پوست و بیماری های کبدی

پروریتوس در بیماری های کبدی ناشی از مصرف الکل و بیماری های کبد چرب افراد غیر الکلی، نادر است و اغلب ناشی از موارد زیر است:

·       سیروز صفراوی اولیه

·       کلانژیت اسکلروز دهنده اولیه

·       کلستاز داخل کبدی بارداری

محققان چندین مطالعه ی تجربی و بالینی را انجام داده اند، امّا هنوز ماده ی اصلی مؤثر را در خارش در بیماری کبدی نیافته اند. ممکن است به این خاطر باشد که وضعیتی چند عاملی است.

علائم خارش درمبتلایان به بیماری کبدی

خارش ناشی از بیماری کبدی در اواخر زمان عصر و هنگام شب، بسیار شدیدتر میشود. برخی افراد ممکن است، تنها در یک محل، مانند دست و پا، کف پا یا دست، احساس خارش کنند، در حالی که سایرین در همه جای بدن خود، این احساس را دارند.  

خارش ناشی از بیماری کبدی، عموماً موجب بروز جوش یا ضایعات پوستی نمیشود. اگرچه خودتان با خاراندان بیش از حد میتوانید موجب ایجاد التهاب، قرمزی و عفونت شوید. در هنگام مواجهه با موارد زیر ممکن است شدت خارش بیشتر شود:

·       مواجهه با گرما

·       استرس

·       یائسگی

·       حاملگی

·       درمان جایگزینی هورمون

علل دیگر خارش پوست چیست؟

از آنجایی که علل بسیاری برای خارش پوستی وجود دارند، در نتیجه احساس خارشتان ممکن است ناشی از بیماری کبدی نباشد. خشکی شدید پوست (زروسیس کوتیس) موجب خارش رنج آوری میشود. خارش بدون وجود اثری از جوش میتواند عوارض داروهای خاصی، مانند اپیوئیدها، استاتین ها و داروهای فشار خون باشد.

بیماری های پوستی، شامل اگزما و پسوریازیس موجب خارش به همراه ورم، قرمزی و پوسته پوسته شدن شود.

خارش پوست میتواند ناشی از حساسیت به مواد خاصی در موارد زیر باشد:

·       پیچک سمی

·       محصولات آرایشی

·       صابون ها

·       محصولات شوینده ی خانگی

·       مواد شیمیایی

·       پارچه هایی از جنس پشم یا موهر

حساسیت پوستی، علاوه بر خارش، موجب قرمزی پوست، جوش یا کهیر نیز میشود.

تکنیک هایی برای تسکین خارش پوست

موارد زیر، روش هایی هستند که برای جلوگیری از ایجاد خراش پوستی و رهایی از خارش موثر می باشند:

·       در حین حمام کردن از آب ولرم یا سرد به جای آب داغ استفاده کنید.

·       سعی کنید زمان زیادی را در محیط های گرم یا زیر نور آفتاب سپری نکنید.

·       صابون های ملایم مخصوص پوست های حساس غیر معطر استفاده کنید.

·       برای جلوگیری از خشکی پوست از مرطوب کننده های ملایم و غیر معطر استفاده کنید.  

·       پارچه ای خنک و مرطوب را بر ناحیه ی خارش قرار دهید، تا زمانی که احساس میل به خاراندن رهایی یابید.

·       مواد یا محصولاتی را استفاده نکنید که موجب ایجاد خارش در پوستتان میشوند.

·       زمانی که از مواد تحریک کننده ی پوست استفاده میکنید، از دستکش بگذارید.

·       لباس های گشاد و راحت بپوشید.

·       در فصول سرد و خشک سال از دستگاه بخور استفاده کنید.

منبع: https://www.ilna.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-248/1130982-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A8%D8%AF%DB%8C

چه عواملی در ایجاد ادارار ابری دخیل هستند؟

عوامل ایجاد ادارار ابری 

تغییر رنگ، شفافیت یا کدر بودن ادرار می تواند، نشانه ی واضحی از وجود مشکلی در سیستم ادراری باشد. 

از شایع ترین دلایل ایجاد ادار ابری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ کم آبی بدن 

یکی از دلایل ایجاد ادرار ابری، ننوشیدن آب به مقدار کافی می تواند باشد. اگر هیچ علامت دیگری نداشته باشید، و به محض نوشیدن آب ، ادرار شما به سرعت شفاف شود، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. مقدار نوشیدن آب را بیشتر کنید، اگر متوجه شدید که ادرار شما دوباره ابری شکل شد، همچنان باید مراقب باشید. به خاطر داشته باشید که الکل و قهوه هر دو موجب کم آبی بدن می شوند، بنابراین مصرف این نوشیدنی ها را محدود کنید.
 
یک فرد میانسال به طور میانگین باید ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز مصرف کند و ۲ لیتر ادرار دفع کند. این مقادیر ممکن است بر اساس آب و هوا، وضعیت فعالیت، غذاها یا نوشیدنی های مصرفی، داروها و کارکرد کلیه ها باشد. پس از اینکه مصرف آب روزانه خود را افزایش دادید، اگر ادرار شما هنوز هم ابری باشد، زمان آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید.

2_ عفونت مجرای ادراری (UTI)

اگر ادرار شما ابری و همراه با بوی نامطبوع باشد، احتمال این وجود دارد که شما به عفونت مجاری ادراری مبتلا شده باشید. در صورت داشتن موارد زیر با علائمی که قبل تر ذکر شد حتما به پزشک مراجعه کنید:

باکتری، چرک و یا خون ناشی از عفونت، معمولاً دلیل ابری بودن ادرار و بوی شدید آن می باشند. یک عفونت ادراری می تواند هر بخشی از مجرای ادراری شما را از جمله کلیه ها، مثانه، حالب و مجرای ادرار درگیر کند، اما اکثراً مثانه ی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

عفونت مقاربتی بیشتر در زنان رخ می دهد، چرا که مجرای ادراری زنان بسیار کوتاه است و باعث تشکیل باکتری E.coli در مثانه شما می شود؛ این باکتری در اکثر موارد مقصر می باشد.

۳_ سنگ های کلیه

مواد بلوری، بد بو (ادرار ابری) در ادرار شما می تواند نشان دهنده ی سنگ کلیه باشد. این مواد معدنی سخت شده و رسوب های نمک با اندازه های مختلفی دارند و معمولاً تا زمانی که حرکت از کلیه به مجرای ادراری را شروع نکرده باشند، موجب بروز علائم نمی شوند. دیگر علائم می تواند شامل موارد زیر باشد: 

فرق زگیل تناسلی با اچ پی وی چیست؟

با این که زگیل ها رایج ترین علامت ابتلا به HPV هستند اما امکان دارد هیچ علائمی نیز نشان داده نشود. زگیل ها برآمدگی هایی به رنگ پوست هستند که به صورت انفرادی یا دسته هایی شبیه به گل کلم بر روی پوست رشد می کنند. نوع HPV تعیین کننده محل رشد زگیل در بدن خواهد بود.

 زگیل های تناسلی بر واژن، فرج، دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی مردانه و کیسه بیضه رشد می کنند.

 زگیل های رایج بر دست ها یا آرنج ها پدیدار می شوند.

زگیل های کف پا بر پنجه یا پاشنه این اندام مشاهده می شوند.

زگیل های صاف معمولا بر صورت کودکان و مردان و پاهای زنان بروز می دهند.

افراد مبتلا احتمالا وجود زگیل ها را احساس نکرده اما گاهی اوقات به خارش یا سوزش مبتلا می شوند.

بارداری با وجود ویروس HPV

تغییرات هورمونی در طول بارداری می توانند سبب رشد سریع تر زگیل ها شوند. بدن زنان باردار همچنین مقدار زیادی ترشحات در ناحیه واژن تولید کرده که محیطی گرم و مرطوب را برای رشد زگیل ها فراهم می کند. ابتلا به برخی انواع HPV نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد. این نوع سرطان اغلب تا زمان انتشار یافتن با علائمی همراه نیست. سرطان پس از انتشار می تواند علائمی همچون موارد زیر را ایجاد کند:

  • خونریزی غیر طبیعی از واژن یا خونریزی های غیر قاعدگی
  • وجود خون در ترشحات واژن
  • احساس درد در هنگام برقراری رابطه جنسی

تشخیص HPV در دوران بارداری

اغلب متخصصان بیماری های زنان بدون دلیل مشخص انجام آزمایش HPV را تجویز نمی کنند. تشخیص HPV معمولا هنگامی اتفاق می افتد که پزشک در حین انجام معاینه یا آزمایش پاپ اسمیر متوجه وجود زگیل شود. در حین آزمایش پاپ اسمیر، پزشک با استفاده از یک سواب بخش کوچکی از سلول های دهانه رحم را برداشت می کند. سپس، این نمونه به آزمایشگاه فرستاده شده و از نظر وجود سلول های پیش سرطانی بررسی می شود. حضور سلول های پیش سرطانی می تواند بیانگر ابتلا به HPV باشد. در صورت داشتن سن بالای ۳۰ سال متخصص بیماری های زنان می تواند یک آزمایش ژنتیک HPV و پاپ اسمیر را به صورت همزمان تجویز کند. این آزمایش می تواند ابتلا به انواع سرطان زای HPV را مشخص کند.

منبع مطلب بالا...