salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

عوارض سنگ شکنی برون اندامی با موج شوک

درمان سنگ کلیه با روش سنگ شکنی برون اندامی Extracorporeal Shock Wave Lithotripsy پیشرفت زیادی داشته است اما بهرحال سؤالاتی در مورد ایمنی و عوارض روش ESWL مطرح است.


در روش سنگ شکنی برون اندامی (ESWL)، از امواج صوتی پر قدرت، برای شکستن سنگ های کلیه به قطعات ریزتر استفاده می شود. سپس سنگ ریزه ها از طریق ادرار دفع خواهند شد. سنگ شکنی با موج شوک معمولا با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی (Day Care) انجام میشود، اما برای اثربخشی بیشتر روند درمان، باید از حرکت کردن و تکان خوردن بیمار جلوگیری کرد. بنابراین معمولا در سنگ شکنی اطفال و بیماران شدیدا مضطرب از بیهوشی عمومی استفاده می شود.


از روش سنگ شکنی برون اندامی، برای خرد کردن سنگ های بزرگ که معمولاً قطری بین 8 الی 10 میلیمتر دارند و اغلب در حالب یا کلیه گیر افتاده اند استفاده می شود. همچنین در مواردی که روش های دارویی دیگر برای دفع سنگ کلیه مفید واقع نشده اند یا حالب دچار انسداد شده است نیز می توان از روش سنگ شکنی ESWL استفاده کرد.


اقدامات قبل از سنگ شکنی با موج شوک

قبل از شروع عمل، ممکن است بسته به سن و سابقه بیماری های فرد و داروهای مصرفی، به آزمایشات زیر نیاز باشد:

  نوار قلب  (EKG)

    آزمایش خون کامل (CBC)

    آزمایش انعقاد خون (پی تی تی)

    آزمایش پنل کامل متابولیک

    آزمایش ادرار

همچنین یک هفته الی 10 روز قبل از عمل باید تمامی داروهایی که انعقاد خون در بدن شما را دارای اختلال می کند را قطع کنید. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  آسپیرین، موترین، ایبوپروفن، ادویل، آلکا سلتزر، ویتامین ای، تیسلید، کومادین، لوونوکس، سلبرکس، ولتارن، ویوکس، پلاویکس

همچنین شما ممکن است داروهای دیگری نیز مصرف کنید، که پزشک از شما بخواهد آن ها را قطع کنید.

عوارض سنگ شکن برون اندامی کلیه

عوارض سنگ شکن برون اندامی معمولا جزئی و محدود بوده و ممکن است شامل موارد زیر شود:

1-آسیب به کلیه 

شایعترین آسیب وارده به هماچوری (خون در ادرار) است. این مشکل در روزهای اول بعد از استفاده از سنگ شکن شایع بوده و با مصرف فراوان مایعات بهبود می یابد. احتمال بروز هماچوری در افراد با فشار خون بالا، دیابت، بیماران با اختلالات انعقادی، افراد چاق و مسن بعد از استفاده از سنگ شکن بیشتر است.

شامل کاهش عملکرد کلیه، افزایش فشار خون احتمال عود سنگ می باشد

2-آسیب به بافت های خارجی کلیه

از قبیل آسیب به عضلات روده ها، عروق و بافت های مجاور کلیه (طحال و کولون) می باشد.

در تحقیقات نشان داده شده است که هماچوری یکی از عوارض شایع در تمام عمل های سنگ کلیه است. بنابراین همان طور که دکتر سنگ کلیه درباره عوارض سنگ شکنی برون اندامی نیز بیان داشته است (https://drkidneystones.com/877) عوارض این عمل ناچیز بوده و تنها برخی از افراد با مشکلات خاص که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، با مشورت پزشک بهتر است به این عمل نپردازند.

سنگ شکنی برون اندامی برای چه افرادی مناسب نیست؟

عمل سنگ شکنی کلیه با لیزر موج شوک برای افراد زیر مناسب نیست:

-          زنان باردار

-          افراد مبتلا به بیماری های خونی یا مصرف کنندگان داروهای رقیق کننده خون

-          افراد مبتلا به عفونت های کلیوی

-          افراد مبتلا به زخم حالب و مجاری ادراری

-          افراد با درصد ابتلای بالا به سنگ کلیه که باید سریعاً تحت عمل قرار بگیرند

-          افراد مبتلا به سنگ کلیه سیستین

دوره نقاهت بعد از سنگ شکنی با لیزر موج شوک

ادامه فعالیت های روزمره بیمار بعد از برگشتن بدن به وضعیت عادی امکان پذیر است.  خون مردگی محل سنگ شکن و هماچوری (خون در ادرار) عوارضی شایع اما به طور معمول گذرا و خود محدود شونده می باشند.

در صورت پایدار بودن عوارض فوق و یا بروز عوارض جدی تر از قبیل تهوع و استفراغ ممتد، تب و یا درد شدید باید سریعاً به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

عوارض فوق معمولا به علت گیر کردن و انسداد خرده سنگ ها در حالب بوده که در صورت عدم پاسخ مناسب به درمان دارویی نیازمند خارج سازی اندوسکوپیک خرده سنگ ها (TUL) میباشد.

مبارزه با ناباروری با عمل واریکوسل

گاهی، مشکل ناباروری زوجین از سوی مرد است! اما این بار نه بخاطر حجم کم اسپرم یا زودانزالی و ... . این بار با مشکلی مواجه هستیم به نام واریکوسل!  در این نوشتار قصد داریم از این اختلال بگوییم. با ما همراه باشید.


واریکوسل چیست؟

واریکوسل نوعی اختلال در بیضه های فرد است. طوری که رگ های بیضه بزرگ می شود برخی رگ ها مسدود شده و اجازه جریان خون در سرتاسر اندام تناسلی برای فرد وجود ندارد.  واریکوسل میتواند باعث کاهش اسپرم نیز بشود.

عمل واریکوسل چگونه است؟

واریکوسل یک رگ بزرگ شده در اسکروتوم مرد با جریان خون غیر طبیعی است که ممکن است باعث درد ، تورم یا نازایی شود. عمل واریکوسل کمتر از عمل جراحی معمولی تهاجمی است ، می تواند با خیال راحت درد و تورم را برطرف کند و ممکن است کیفیت اسپرم را بهبود بخشد.

در مورد بیماری های اخیر ، شرایط پزشکی ، آلرژی و داروهای مصرف شده از جمله مکمل های گیاهی و آسپیرین به پزشک خود بگویید. ممکن است به شما توصیه شود چندین روز قبل از عمل خود از مصرف آسپرین ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا رقیق کننده خون خودداری کنید. جواهرات را در خانه بگذارید و لباس راحتی و گشاد بپوشید. ممکن است از شما خواسته شود لباس راحتی بپوشید. اگر احساس آرامش می کنید ، ممکن است به شما گفته شود که چهار تا هشت ساعت قبل از عمل خود چیزی نخورید و بنوشید. اگر چنین است ، تصمیم بگیرید که شخصی شما را بعد از آن به خانه سوار کند.

کسانی که واریکوسل دارند ولی آزمایش آنها طبیعی می باشد و ازدواج کرده اند، این دسته از افراد نیازی به عمل جراحی ندارند ولی هر سه ماه یا ۶ ماه باید با یک آزمایش اسپرموگرام باید پی گیری کنند، تا اگر چنانچه واریکوسل باعث اختلال عملکرد بیضه شده و تعداد وحرکت و یا شکل اسپرم ها تغییر کرده، مورد عمل جراحی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: واریکوسل و درمان ناباروری

https://dr-ghavami.com/155/%d9%88%d8%a7%d8%b1%db%8c%da%a9%d9%88%d8%b3%d9%84-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c.html

چگونه باید خودم را آماده عمل کنم؟

در مورد تمام داروهای مصرفی از جمله مکمل های گیاهی به پزشک خود بگویید. هرگونه آلرژی ، به ویژه در مورد بی حسی موضعی ، بیهوشی عمومی یا مواد حاجب را ذکر کنید. پزشک ممکن است به شما بگوید که قبل از عمل مصرف آسپرین ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا رقیق کننده خون را متوقف کنید.

شما دستورالعمل های خاصی در مورد نحوه تهیه ، از جمله تغییراتی که باید در برنامه منظم داروی شما ایجاد شود ، دریافت خواهید کرد.

ایا واریکوسل بعد از عمل عود میکند؟

در تقریباً پنج تا 10 درصد بیمارانی که تحت آمبولیزاسیون واریکوسل قرار دارند ، واریکوسل برمی گردد. این میزان عود واریکوسل مشابه میزان گزارش شده برای اقدامات جراحی تهاجمی تر است.

در کمتر از پنج درصد بیمارانی که تحت عمل آمبولیزاسیون واریکوسل قرار گرفته اند ، رادیولوژیست مداخله ای نمی تواند به اندازه کافی محل سوند را بگذارد تا امکان مسدود شدن ورید تخلیه شده بیمار فراهم شود.

دکتر هوشنگ قوامی جراح کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

(https://dr-ghavami.com/)

مشاوره پزشکی

افراد زیادی در چت روم همیار سیستم پیام می دهند و به دنبال مشاوره آنلاین پزشکی هستند. با توجه به شیوع کرونا و قرنطینه های خانگی، بر آن شدیم که رسیدن به پزشکان مدنظر شما را سهولت بخشیم. 

سیستم پرسش و پاسخ آنلاین پزشکی همیار سیستم، آماده ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است. در ادامه به تفکیک هر تخصص، لینک مشاوره ی آنلاین پزشکان را برای شما قرار داده ایم.

مشاوره پزشکی تلفنی

تعدادی از پزشکان ما نیز جهت راحتی و آسایش بیماران عزیز، مشاوره تلفنی را در وب سایت های خود فعال کرده اند. نحوه ی پذیرش بدین صورت است که پس از ورود به وب سایت متخصص مورد نظر، اطلاعات و مدارک پزشکی خود را قرار داده و  دکمه ی ارسال را انتخاب می کنید. 

در نهایت…

همان روز یا فردای روز ثبت نام، پزشک با شما تماس خواهد گرفت به همین راحتی! پس دیگر نیازی نیست که در شرایط وخیم کرونا ویروس، از خانه خارج شده و یا در مطب پزشک، معطل شوید. ویزیت تلفنی به خصوص برای بیمارانی که در شهرستان ها زندگی می کنند، بسیار مفید است.

برای مشاوره پزشکی می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://hamyarsystem.com/blog/5918/%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4-%d9%88-%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%db%8c-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%b1%d8%a7%db%8c%da%af%d8%a7%d9%86.html