salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

انواع خال ها

خال ها بر اساس ویژگی های خود در زیر گروه های مختلفی دسته بندی می شوند. انواع خال ها شامل موارد زیر می شوند:

خال های رایج

خال های رایج می توانند از هنگام تولد وجود داشته یا در دوران کودکی تشکیل شوند. این خال ها معمولا در نواحی از پوست پدیدار می شوند که در معرض نور خورشید قرار می گیرند.خال های رایج معمولا ظاهری گرد و قرینه، سطحی صاف و حاشیه ای مشخص دارند. خال های رایج نسبتا کوچک بوده و قطری کمتر از ۵ میلی متر دارند. این خال ها به ندرت سرطانی می شوند.با این حال، به گفته سازمان ملی سلامت آمریکا، افرادی که بیش از ۵۰ خال در سطح بدن خود دارند از نظر ابتلا به ملانوما در معرض خطر بیشتری هستند.

خال های مادرزادی

خال ها یا نشان های مادرزادی از هنگام تولد فرد وجود داشته و از نظر اندازه بسیار متفاوت هستند. برخی از این خال ها اندازه ای نسبتا بزرگ دارند.با این که این خال ها معمولا خوش خیم اند اما داشتن آن ها مخصوصا انواع بزرگ تر می تواند احتمال ابتلا به ملانوما را اندکی افزایش دهد. طبق یک مطالعه، خطر ابتلا به ملانوما در افراد دارای خال های مادرزادی بسیار بزرگ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است. با این حال، این اعداد در مطالعه های مختلف متفاوت هستند.

خال های غیرطبیعی

خال های غیر طبیعی یا دیس پلاستیک می توانند در هر جایی از بدن تشکیل شده و معمولا نسبت به دیگر انواع خال ها اندازه بزرگ تری دارند. رنگ و بافت این خال ها متفاوت بوده، حدود مشخصی نداشته و در پوست اطراف خود محو می شوند. خال های غیر طبیعی معمولا دارای رنگ های متنوعی از جمله صورتی، قرمز، برنزه و قهوه ای تیره هستند.به گفته انجمن سرطان آمریکا، برخی خال های غیر طبیعی می توانند سرطانی شوند. با این حال، اغلب این موارد به ملانوما تبدیل نمی شوند. از آنجایی که خال های غیر طبیعی می توانند ویژگی هایی مشابه با ملانوما را از خود نشان دهند افراد باید جهت اطمینان از عدم وجود سرطان به متخصص پوست مراجعه کنند.

خال اسپیتز

این نوع نادر از خال ها با اینکه ظاهری بسیار شبیه به ملانوما دارد اما سرطانی نیست. این خال معمولا در جوانان زیر ۲۰ سال و کودکانی بروز می دهد که دارای پوست روشن هستند. گاهی اوقات پزشکان قادر به تمایز خال اسپیتز از ملانوما نبوده و به عنوان راهبردی پیشگیرانه برداشت خال را به فرد توصیه می کنند. خال اسپیتز به سرعت رشد کرده و قطر آن از چند میلی متر تا چند سانتی متر متغییر است. دیگر ویژگی های خال اسپیتز شامل موارد زیر می شوند:

 ظاهر گرد و قرینه

 سطح صاف

 دارای خطوط انشعابی که به آن شکلی همانند خورشید می دهد.

علت به وجود آمدن خال های جدید

خال های جدید هنگامی به وجود می آیند که ملانوسیت ها تکثیر یافته و ویژگی های ظاهری یک خال را در سطح پوست به وجود آورند ملانوسیت ها سلول هایی پوستی اند که رنگدانه تولید می کنند. خال ها می توانند خوش خیم یا سرطانی باشند. خال های سرطانی همچون ملانوما ها در نتیجه جهش های ژنتیکی به وجود می آیند. علت دقیق تشکیل خال های خوش خیم تاکنون ناشناخته مانده است. عوامل احتمالی بروز یک خال جدید شامل موارد زیر هستند:

قرار گیری در معرض اشعه فرابنفش

داشتن پوست روشن

عوامل ژنتیکی

ضعیف شدن سیستم ایمنی

از بین بردن خال ها با استفاده از آراف جراحی

در صورتی که یک خال سرطانی باشد پزشک در یک فرایند جراحی نسبت به برداشت آن اقدام می کند. در مطب دکتر گیتی مجیدزاده برداشت خال در زمان اندکی انجام شده و نیاز به بستری شدن ندارد. در این فرایند پزشک نواحی اطراف خال را بی حس کرده و خال ها را با استفاده از دستگاه آر اف جراحی از بین میبرد. انجام این فرایند می تواند به ایجاد یک جای زخم دائمی منجر شود. در صورت مشاهده رشد مجدد خال باید فورا به پزشک خود مراجعه کرد.

زمان مراجعه به پزشک و معاینه خال ها

پزشکان متخصص به افراد پیشنهاد می دهند که جهت معاینه خال های خود به صورت سالیانه به پزشک مراجعه کنند. پزشکان در هنگام معاینه، هر گونه تغییرات خال ها و وجود هر گونه زائده سرطانی را بررسی می کنند. در صورت مشاهده هر گونه تغییرات پوستی نگران کننده در فاصله بین مراجعه های سالیانه باید با پزشک خود دیدار کرد. برخی تغییرات نیازمند مراجعه به پزشک هستند که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

بروز هر گونه خال جدید و دارای سرعت رشد بالا

تغییر ناگهانی شکل یا اندازه یک خال

خارش شدید یک خال

وجود خال هایی که بدون آسیب دیدن خونریزی داشته یا عفونی به نظر می رسند.

به گفته سازمان ملی سلامت آمریکا، افرادی که بیش از ۵۰ خال در سطح بدن خود دارند از نظر ابتلا به خال های سرطانی در معرض خطر بیشتری هستند.

منبع:

دکتر معصومه مجید زاده
پوست | مو | تزریق ژل | جوانسازی و زیبایی