salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و گسترش شهر نشینی و ساخت شهرک های مسکونی تولید فاضلاب و تصفیه فاضلاب انسانی این مناطق به موضوع مهمی تبدیل گردیده است. به دلیل عدم وجود زیر ساخت های مناسب در این مناطق و نبود تصفیه خانه مرکزی و سیستم انتقال فاضلاب، می توان از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی جهت تصفیه فاضلاب خانگی این مناطق استفاده نمود.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی راه حلی مطمئن و مقرون به صرفه در تصفیه فاضلاب انسانی اجتماعات کوچک می باشد. تصفیه فاضلاب شهری گامی موثر در حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی مردم می باشد و می توان از پساب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز استفاده نمود.

تصفیه فاضلاب شهری

فاضلاب شهری شامل مجموع فاضلابی است که در بخش خانگی، ادارات، رستوران ها و مراکز تجاری و صنعتی تولید می گردد. بسته به نوع سیستم جمع آوری فاضلاب، فاضلاب شهری ممکن است که شامل آب های سطحی ناشی از بارندگی و پساب کشاورزی هم باشد. 

قسمت اعظم فاضلاب شهری را فاضلاب تولیدی در بخش منازل تشکیل می دهد که فاضلاب خانگی نامیده می شود. مجموع این فاضلاب ها توسط سیستم جمع آوری فاضلاب جمع آوری شده و به تصفیه خانه فاضلاب شهری منتقل می گردد. در مناطقی که به هر دلیل امکان احداث یک تصفیه خانه فاضلاب به صورت کلی نباشد می توان از پکیج تصفیه فاضلاب شهری جهت تصفیه فاضلاب استفاده کرد. پکیج تصفیه فاضلاب شهری را می توان در انواع پکیج فلزی تصفیه فاضلاب شهری و پکیج پلی اتیلن طراحی و اجرا نمود. 

کمیت و کیفیت فاضلاب شهری با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی متفاوت می باشد. به دلیل وجود آلاینده های میکروبی و شیمیایی در فاضلاب‌ شهری، تخلیه آن ها بدون تصفیه به محیط زیست و یا استفاده از آن ها در مصارف کشاورزی منجر به آلودگی منابع آب و خاک شده و در نهایت خطرات آن متوجه بهداشت و سلامت انسان می گردد.

تصفیه فاضلاب خانگی

فاضلاب بهداشتی حاصل از فاضلاب ناشی از مناطق مسکونی ، مجتمع های اداری و تجاری و مراکز درمانی میباشد . فاضلاب بهداشتی از دو جزء تشکیل شده است :

1- فاضلاب ناشی از شستشوی ظروف و استحمام و نظافت می باشد که این بخش فاضلاب خاکستری نامیده می شود و شامل دترجنت و مواد شوینده می باشند .

2- فاضلاب ناشی از سرویس بهداشتی که فاضلاب سیاه نامیده می شود و شامل مواد آلی و پاتوژن های بیماریزا می باشد .

مجموع این دو قسمت فاضلاب بهداشتی و یا فاضلاب خانگی نامیده می شود که شامل مواد آلی محلول و مواد معلق و عوامل بیماریزا می باشند که بایستی قبل از تخلیه به محیط زیست تصفیه گردند ..

در صورتیکه بتوان فاضلاب خاکستری را از فاضلاب سیاه در منازل جداسازی نمود می توان با تصفیه ساده فاضلاب خاکستری را تصفیه کرد و مجدد در فلاش تانک ها مورد استفاده قرار داد .

شرکت پاکان پالایش البرز

آلاینده های مهم در آب و تاثیر آن بر سلامت کودکان

نوشیدن آب نه تنها مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند بلکه به پیشگیری از مبتلا شدن به برخی بیماری ها نیز کمک می کند. بنابراین کیفیت و کمیت آب در حفظ سلامت کودکان و دیگر افراد جامعه نقش اساسی دارد. افزایش میزان آلودگی آب های زیرزمینی، ریختن انواع زباله در آب های سطحی و فرسودگی و زنگ زدگی لوله های انتقال آب، کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می دهد. در زیر به توضیح سه آلاینده مهمی که در سلامت انسان به خصوص کودکان تاثیر مهمی دارد، می پردازیم:

1-سرب

سرب فلزی سمی است که برای سلامت انسان و کودکان مضر می باشد و هیچ مقدار مجازی را نمی توان برای آن تعیین کرد. انسان از راه آب، غذا، هوا و مواجه های پزشکی در معرض آلودگی با این فلز قرار می گیرد. در کودکان بیشترین تماس با سرب، از طریق آب آشامیدنی می باشد. مصرف آب آلوده به سرب باعث مشکلات عصبی، تشنج، نارسایی عضو، اختلال در رشد دهنی و جسمی، کما و مرگ جنین، نوزادان و کودکان می شود. مصرف آب آلوده به سرب در زنان باردار نیز باعث نقص جسمی و ذهنی جنین و سقط جنین می شود .

2-نیترات

یکی از آلاینده های موجود در آب نیترات می باشد. نیترات یک تهدید بالقوه سلامتی به خصوص برای نوزادان است. در صورت تهیه شیر خشک با آب حاوی نیترات، نوزاد مبتلا به بیماری مت هموگلوبین یا نوزاد کبود می شود. نیترات موجود در آب با هموگلوبین موجود در خون که کار انتقال اکسیژن را بر عهده دارد، ترکیب می شود و از ظرفیت انتقال اکسیژن را کاهش می دهد. این پدیده به ندرت باعث مرگ می شود ولی بر رشد کودک تاثیر می گذارد. از دیگر اثرات نیترات ایجاد برخی از سرطان ها، نقص جنین و سقط در زنان باردار می باشد.

مواجهه مزمن و طولانی با نیترات در بزرگسالان نیز منشا انواع سرطان ها است.

3-منگنز

منگنز یک فلز طبیعی است که منشاء آن خاک و سنگ هایی است که آب از آن عبور می کند. وجود غلظت بالای منگنز در آب آشامیدنی بر ضریب هوشی، عملکرد کلامی و رفتاری کودکان تاثیر می گذارد. منبع بنابراین جهت حفظ سلامت کودکان و دیگر افراد خانواده اهمیت به بهداشت و سلامت آب اهمیت بالایی دارد و بایستی جهت حذف آلاینده های فوق در منازل از دستکاه تصفیه آب خانگی و در مقیاس بزرگ از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده نمود.

بیمای‌های شایع کیسه صفرا

شایع‌ترین مشکلات کیسه صفرا عبارت است از:

  1. کولیت صفرا

کولیک صفرا به دوره هایی با درد بسیار شدید اشاره دارد که در نتیجه انسداد مجاری کیستیک به دلیل وجود سنگ صفرا است. این انسداد منجر به انقباض شدید کیسه صفرا گردیده و باعث درد شدید متناوب یا گاهی اوقات درد ثابت می شود. از نظر دوره زمانی، این دردها ممکن است دو الی سه ساعت به طول بیانجامد، گاهی هم ممکن است سالها بروز نکند.

  1. اختلال عملکردی کیسه صفرا و یا بیماری مزمن کیسه صفرا

کیسه ی صفرا به دلیل تولید سنگ صفرا و ایجاد التهاب های مکرر ممکن است زخمی شود.

  1. سنگ کیسه صفرا

سنگ صفرا در واقع در داخل کیسه صفرا به وجود آمده و می توانند باعث درد شوند. این در حالی است که ممکن است حدود ۹۰٪  از بیماران مبتلا به سنگ  کیسه صفرا علائمی نداشته باشند و یا حتی ممکن است سال‌ها دچار سنگ صفرا شده باشند.

  1. التهاب کیسه صفرا

کیسه صفرای ملتهب می‌تواند در نتیجه سنگ کیسه صفرا ایجاد شود. مهم‌ترین دلایل ابتلا به التهاب کیسه صفرا عبارتند از: مصرف بیش از اندازه  مشروبات الکلی، مبتلا شدن به برخی عفونت ها و یا تومورهایی که خود منجر به تجمع صفرا می شوند.

  1. کلانژیت اسکلروزان

کلانژیت اسکلروزان در واقع نوعی بیماری مجاری صفراوی است که منجر به التهاب کبد می شود و جریان صفرا به روده را کند می‌کند و یا آن را کاهش می‌دهد. خود این موضوع می‌تواند باعث سیروز کبدی، نارسایی کبدی و یا حتی سرطان کبد شود.

درمان کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا در حالت عادی به واسطه درمان های پزشکی و یا  با برداشتن کیسه صفرا مدیریت می شوند. درمان های نادر شامل موارد زیر است:

  • اسفنکتروتومی و استخراج سنگ صفرا
  • حل کردن سنگ کیسه صفرا با داروهای خوراکی


منبع:

وانا نیوز

ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه ای یا ناحیه ای یک بیماری خود ایمنی است که ۱ تا ۲ درصد جامعه را تحت تاثیر قرار داده و با ریزش کامل یا نسبی مو ها همراه است. با اینکه این ریزش معمولا در مو های سر اتفاق می افتد اما امکان بروز آن در نواحی دیگر نیز وجود دارد.

به طور کلی، علائم اولیه این نوع ریزش مو، نواحی گرد یا بیضوی شکل ریزش مو است. با اینکه امکان خارش یا درد اندک در این نواحی وجود دارد اما معمولا بدون علامت هستند. پوست ناحیه ریزش مو، ظاهری طبیعی و بدون جای آسیب دارد. در حین معاینه بالینی، مو های نزدیک نواحی ریزش مو، نازک تر بوده، با رفتن به سمت ریشه، نازک تر شده و شکلی شبیه به علامت تعجب را تشکیل می دهد.

خود ایمنی بودن ریزش موی سکه ای، همزمانی آن با دیگر بیماری های ژنتیکی همچون پیسی، بیماری تیروئیدی هاشیموتو، بیماری آدیسون و پلی اندوکرینو پاتی خود ایمنی را توجیه می کند. علاوه بر این موارد، ریزش موی سکه ای به طور فراوان با درماتیت آتوپیک و سندرم داون همراه می شود. صرف نظر از طبیعت خود ایمنی ریزش موی سکه ای، عوامل دیگری نیز با این بیماری ارتباط دارند که موارد زیر از جمله آن ها هستند:

  • استرس فیزیکی یا روانی مزمن یا دارای شدت زیاد (تب، التهاب و بدخیمی ها)
  • آسیب ناحیه ای
  • عفونت های باکتریایی و ویروسی
  • بارداری
  • اختلالات هورمونی
  • مواد شیمیایی
  • واکنش های حساسیتی
  • تغییرات فصلی

ریزش موی سکه ای چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص این بیماری عمدتا به صورت بالینی است. انجام معاینه تریکوگرام می تواند کاهش دوره آناژن و افزایش دوره تلوژن را در مو ها نشان دهد. تریکوسکوپی و نمونه برداری نیز تشخیص ریزش موی سکه ای را تایید می کنند. نمونه برداری همچنین نفوذ لنفوسیت ها و تحلیل روی مو ها را نیز آشکار می سازد.

منبع:

همشهری آنلاین

7 فاکتور مهم برای انتخاب یک متخصص خوب

7  فاکتوری که می‌تواند به منظور تشخیص در خوب بودن متخصص قلب کمک کند بشرح زیر است:

  1. داشتن بورد تخصصی: بررسی سوابق علمی پزشک متخصص بسیار مهم می باشد؛ یکی از مهم ترین راههای شناخت یک فوق تخصص قلب عبارت است از، داشتن بورد تخصصی و هم چنین فلوشیب فوق تخصصی می باشد. هرچند در کنار داشتن مدارج علمی معتبر، تجربه نیز نقش بسزایی در تشخیص و درمان بیماری های قلبی – عروقی دارد.
  2. فعال بودن در بخش های پژوهشی و دانشگاهی: اینگونه فعالیت ها می تواند معیار خوبی برای به روز بودن علم و دانش یک متخصص قلب باشد. در نتیجه پزشکانی که در بیمارستان های دانشگاهی فعال می باشند با توجه به ارتباط مداوم با مباحث علمی و آموزش دستیاران اغلب با علم روز دنیا بیشتر در ارتباط می باشند. و نتیجتا همواره دانش آنها بروز اوری میشود و می توانند مقالات علمی دقیقی را منتشر کرده و یا متدهای پیشرفته ی درمانی را برای بیماران قلبی تجویز نمایند.
  3. شرکت در همایش‌های علمی: شرکت مداوم پزشک در کنگره های علمی داخلی و خارجی؛ یکی از ویژگی های بهترین متخصص قلب آنست که به صورت مداوم در این کنگره ها شرکت کند تا علاوه بر آشنایی با جدیدترین روش های تشخیصی و درمانی قلب و عروق بتواند از تجربه ی دیگر همکاران ایرانی و خارجی نیز بهره مند شود.
  4. بررسی سوابق: امروزه با توجه به دسترسی گسترده به فضای مجازی می توان سوابق علمی و کاری هر پزشک را تا حد زیادی در فضای مجازی بررسی کرد و این می تواند در انتخاب یک متخصص قلب خوب، کمک کننده باشد، هر چند به دست آوردن اطلاعات صرفاً از طریق فضای مجازی بعضاً ممکن است گمراه کننده باشد.
  5. مشورت گرفتن از پزشک معتمد: راه دیگر شناخت یک متخصص قلب خوب مشورت گرفتن از پزشک معتمد و معتبر خانوادگی می باشد. چنانچه پزشکی با این خصوصیات می شناسید، می توانید از وی جهت انتخاب بهترین متخصص قلب سؤال کنید. پزشکان با توجه به این که به طور مداوم با همکاران رشته های دیگر در ارتباط هستند منابع آگاه و مناسبی جهت اخذ اطلاعات درست می باشند.
  6. نظرات مراجعین یا بیماران: در نهایت از مهم ترین راه ها و هم چنین قدیمی ترین روش های انتخاب یک متخصص قلب خوب می توان به نظرات مراجعین یا بیماران آن پزشک اشاره کرد. در صورتی که از دوستان یا نزدیکان شما توسط پزشکی ویزیت شده است و از برخورد و نحوه ی درمان رضایت کافی دارند این فاکتور بسیار تعیین کننده می باشد. این فاکتور در انتخاب یک متخصص قلب خوب بسیار تعیین کننده می باشد و در واقع بهترین تبلیغ برای یک پزشک رضایتمندی بیماران وی می باشد که هر بیمار می تواند تجربه ی خوب خود را به چندین نفر منتقل کند.
  7. داشتن وجدان کاری و اخلاق مداری: و دادن اولویت درمان بیماران به مسائل مالی می باشد، یک متخصص قلب خوب باید انسانی با وجدان بیدار باشد و تمام هم و غم خود را بر درمان بیمار خود از طریق ارائه بهترین روش درمانی متمرکز نماید و اخلاقی نیکو در مواجهه با بیماران خود داشته باشد، چرا که صبر و بردباری و خوشرویی در مراحل درمان یک بیمار قلبی بسیار حائز اهمیت است، بهترین متخصص قلب علاوه بر داشتن دانش و تجربه کافی نباید اولویت درمان بیماران را براساس مسائل مالی قرار دهد و باید همواره بعنوان یک پزشک متعهد اولویت را بر چارت درمانی بیماران قرار دهد.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران