salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

تنگی کاروتید چیست؟

تصلب شریان به دلیل تجمع کلسترول، چربی و دیگر مواد موجود در جریان خون مانند سلول‌های التهابی، مواد زائد سلولی، پروتئین و کلسیم در رگها ایجاد می‌شود. در گذر زمان، این مواد به دیواره‌های رگ می‌چسبند و  با هم ترکیب می‌شوند و ماده‌ای به نام پلاک تشکیل می‌دهند. ایجاد پلاک می‌تواند به باریک یا مسدود شدن شریان کاروتید منجر شود. اگر این وضعیت پیشرفته شود، می‌تواند فرد را در خطر سکته قرار دهد.

تنگی کاروتید چیست؟

علائم گرفتگی عروق کاروتید

بیماری شریان کاروتید در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد. بیماری ممکن است تا مدت‌ها بدون نشانه ادامه یابد تا زمانی که آنقدر پیشرفته شود که مغز نتواند خون کافی دریافت کند و منجر به سکته مغزی شود.

علائم سکته مغزی موارد زیر هستند:

تصویر رگ های گردن

علت گرفتگی کاروتید چیست؟

بیماری شریان کاروتید به دلیل تجمع پلاک در شریان‌هایی ایجاد می‌شود که خون را به مغز می‌رسانند. پلاک به معنای تکه‌های کلسترول، کلسیم، بافت فیبری و دیگر سلول‌هایی است که در مکان‌های میکروسکوپی درون رگ جمع می‌شوند. این فرایند را تصلب شرایین می‌نامند.

شریان‌های کاروتید که با پلاک مسدود شده‌اند سخت و باریک می‌شوند. شریان‌های کاروتید مسدود نمی‌توانند اکشیژن و مواد مغذی را به ساختارهای حیاتی مغز که مسئول کارکرد روزانه ما هستند ارسال کنند.


منبع:

https://dr-tofigh.com/1352

علت ضربان قلب بالا خفیف در جنین

علت ضربان قلب بالا خفیف در جنین (FHR 160-180 bpm)

این دلایل به دو بخش تقسیم می شود. گروه اول از دلایل به مسائل مربوط به مادر اطلاق می شود و مورد دوم به بیماری های جنین برمیگردد. در ادامه دلایل هر کدام از این گروه ها آورده شده است.

1- علت های مربوط به مادر

  • تب مادری یا عفونت
  • کم آبی مادر
  • اضطراب مادر
  • پرکاری تیرویید مادر
  • کم خونی مادر
  • داروهای آنتی کولینرژیک به عنوان مثال بنادریل
  • داروهای سمپاتومیمیک به عنوان مثال تربوتالین

2- علت های مربوط به جنین

  • کم خونی جنین
  • حرکت طولانی مدت جنین
  • جنین خیلی نارس
  • ناهنجاری های قلبی
  • کم اکسیژن رسیدن مزمن به جنین

علل ضربان قلب بالای شدید در جنین (FHR> 180 bpm)

یکی از دلایلی که می تواند این مورد را بوجود آورد؛ عفونت مایع دور جنین است، به ویژه اگر تب مادر بالا باشد. همچنین ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین  یا نقص مادرزادی (FHR> 200 ضربان در دقیقه) نیز می تواند روی این موضوع تاثیر گذار باشد.

بالا بودن ضربان قلب در جنین در صورت وجود تب در مادر با شک به عفونت مایع دور جنین باید بررسی شود (در هر محدوده از ضربان ). معمولا ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین یا نقص مادرزادی قلبی در جنین در ضربانهای بیش از 200 بار در دقیقه مشاهده می شوند.

عوارض ناشی از ضربان قلب بالا در جنین

خطرات و عوارض عمده بالا بودن ضربان در جنین، اختلال گردش خون، ایجاد هیدروپس و مرگ داخل رحمی جنین است. در ادامه به هر کدام از این موارد پرداخته شده است.

اختلال گردش خون

وظیفه اصلی قلب در بدن پمپاژ خون و ایجاد گردش خون است و این وظیفه از قبل از تولد شروع می شود. لازمه عملکرد درست قلب وجود ساختمان سالم قلب و همچنین نظم در ضربان قلب است تا با هماهنگی بین حفرات قلب و عروق متصل به آن بتواند خون وارد شده به قلب را بطور طبیعی و با فشاری مناسب به طرف کل بدن بفرستد. 

هرگونه اختلال در ساختمان و نظم در ضربان قلب، این وظایف را دچار اختلال می کند. ضربان قلب بالا در جنین سبب نارسایی در پمپاژ قلب شده که خود سبب کاهش خروجی خون از قلب می شود که آن باعث اختلال رشد داخل رحمی در جنین می شود و همچنین بالا بودن ضربان قلب جنین در دراز مدت باعث بزرگ شدن غیر طبیعی عضله قلب می شود که خود این مشکل باعث اختلال در عملکرد عضله قلب و کاهش خروج خون از قلب می شود.

هیدروپس

هیدروپس یکی دیگر از عوارض ضربان قلب بالا در جنین است که بخاطر اشکال در پمپاژ خون توسط قلب ایجاد می شود. تجمع مایع در نقاط مختلف بدن مثل داخل شکم، دور قلب، دور ریه و سایر نقاط بدن را هیدروپس می گویند. 

تجمع مایع در هریک از این نقاط سبب اثر فشاری به اعضاء مجاور و اختلال عمل در آن می شود. همچنین حجم های داخل و خارج عروقی بدن جنین دچار اختلال می شود.

مرگ داخل رحمی جنین

در اشکال شدید و طول کشیده ضربان قلب بالا در جنین بخاطر عوارض ناشی از پمپاژ قلب، اختلالات ناشی از نارسایی خونرسانی به نقاط مختلف بدن،  تجمع مایع در نقاط مختلف بدن و نارسا شدن عضله قلب در نهایت مرگ داخل رحمی جنین اتفاق می افتد.

بهترین راهکار برای جلوگیری از این عوارض، شناسایی و درمان شرایط مادر و جنین است که باعث ضربان قلب بالا در جنین شده و اداره حاملگی برای طولانی مدت تا پایان بارداریست. این عارضه(ضربان بالا) در جنین به دلیل عفونت داخل رحمی یا اسیدمی جنین ممکن است با عوارض جانبی بعد تولد مانند مشکل اکسیژن رسانی به بدن نوزاد، مشکلات جسمی  و فلج مغزی بعد از تولد همراه باشد.


دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین

از میوکاردیت چه می دانید؟

میوکاردیت چیست؟

میوکاردیوم، دیواره عضلانی قلب یا همان عضله قلب است. با منقبض شدن این عضله، خون از قلب پمپاژ می شود و با برگشتن خون به قلب این عضله دوباره شل (ریلکس) می شود. غشای خارجی صاف میوکاردیوم را اپی کاردیوم می نامند.  پوشش داخلی آن آندوکاردیوم نامیده می شود.میوکاردیت، التهاب میوکاردیوم است.

هنگامی که قلب ملتهب می شود، به دلیل تورم و آسیب رسیدن به سلول هایش نمی تواند خون را پمپاژ کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با التهاب ایجاد شده شروع به تولید و ارسال آنتی بادی کند، ممکن است عضله قلب حتی آسیب بیشتری هم ببیند. گاهی اوقات، آنتی بادی های تولید شده برای مقابله با التهاب، به بافت های قلب حمله می کنند.اگر سلول های عضله قلب بیش از حد آسیب ببیند، عضله قلب ضعیف می شود.

در برخی موارد، این روند خیلی سریع اتفاق می افتد و منجر به نارسایی قلبی یا حتی مرگ ناگهانی می شود. در اکثر مواقع، قلب سعی می کند با تغییر دادن سلول های آسیب دیده یا مرده ی عضله قلب به بافت اسکار، خود را بهبود بخشد.

بافت اسکار مانند بافت عضله قلب نیست زیرا منقبض نمی شود و نمی تواند به پمپاژ قلب کمک کند. اگر میزان بافت اسکار تشکیل شده در قلب زیاد باشد، می تواند منجر به نارسایی احتقانی قلب یا کاردیومیوپاتی متسع (گسترده) شود.

علت بروز میوکاردیت

علائم میوکاردیت

میوکاردیت یک بیماری نادر است.

التهاب عضله قلب ممکن است در اثر موارد ذکر شده در زیر ایجاد شود:

  • یک عفونت ویروسی، باکتریایی و یا قارچی
  • تب روماتیسمی، که در صورتی رخ می دهد که حمله آنتی بادی هایی که بدن شما برای مقابله با عفونت استرپتوکوکی تولید و ارسال کرده است، به جای حمله به عفونت به بافت های مفاصل یا قلب شما حمله کند
  • مسمومیت دارویی یا شیمیایی
  • بیماری های بافت همبند، مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)

 علائم بیماری میوکاردیت

  1. ممکن است در موارد خفیف میوکاردیت، هیچ علائمی نداشته باشید.
  2. ممکن است تب کنید و یا در قفسه ی سینه ی خود احساس درد داشته باشید و یا حس خستگی مفرط داشته باشید، به صورتی که تصور کنید دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید.
  3. در برخی از افراد، ضربان قلب نامنظم (آریتمی) و یا مشکل در تنفس نیز مشاهده شده است.
  4. در اکثر مواقع، اگر میوکاردیت خفیف باشد بدون هیچگونه آسیب دائمی از بین می رود.
  5. در رابطه با میوکاردیت جدی، تا زمانی که علائم نارسایی قلبی نداشته باشید، تشخیص داده نمی شوند.
  6. گاها پیش می آید که میوکاردیت جدی نیز خود به خود از بین بروند، ولی در اکثر مواقع میوکاردیت قلبی باعث به وجود آمدن آسیب های مداوم و برگشت ناپذیر به عضله ی قلب می شود.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق


سوالات شایع کاربران لیفت با نخ

لیفت با نخ به دلیل ماهیت غیر تهاجمی خود، به زمان ریکاوری بسیار کمی نیاز دارد، اما باید دانست چه زمانی می توان انتظار بازگشت به زندگی عادی را داشت. مواردی که در زیر به انها اشاره شده است می تواند به افرادی که این پروسه درمانی را انجام داده اند کمک کرده تا از درمان خود بهترین نتیجه را دریافت نمایند. همیشه باید به یاد داشت که حتما  از دستورالعمل پزشک خود پیروی کنید.


◼ چه زمانی می توانید دوباره شروع به کار کنید؟

این بستگی به نوع کار و محیط  کار شما دارد.  باید انتظار داشت که در طی ۱ روز تا ۱ هفته پس از  درمان خود می توانید  به محل کار خود برگردید ، اما این مدت زمان بسته به نوع شغل شما متفاوت است. شغلی که نیازی به فعالیت زیادی نداشته باشد می تواند طی ۱-۲ روز پس از درمان  از سر گرفته شود اما  شغلی که به حرکت و فعالیت زیادی نیاز دارد ،  به مرخصی بیشتر نیاز دارد.


◼ چه موقع می توانید دوش بگیرید؟

حداقل ۱۲ ساعت بعد از عمل باید از شستشو، مرطوب  و لمس  کردن صورت یا ناحیه تحت درمان خودداری کنید. پس از دوش گرفتن و تمیز کردن ناحیه، مراقب باشید  که هرگز ناحیه ی مورد نظر را اسکراب نکنید و به مدت ۳ هفته از ماساژ  ناحیه ی درمان اجتناب نمایید.


◼ چه زمانی می توانید روال منظم مراقبت از پوست خود را از سر بگیرید؟

شما می توانید حدود ۴۸ ساعت بعد از لیفت نخ صورت خود را به آرامی شستشونمایید، خشک کنید و از یک لوسیون ملایم استفاده نمایید (از فشار دست و انگشتان جهت پخش آن بر روی صورت خودداری نمایید)، اما از  استفاده هر نوع لایه برداری یا ضد لک اجتناب کنید و قبل از استفاده از هرگونه لوسیون و یا کرم  که ترکیبات و دوز قوی دارد حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.


◼ چه زمانی می توانید آرایش کنید؟

بعد از ۴۸ ساعت پس  از لیفت نخ، می توانید در صورت لزوم از مواد آرایشی استفاده کنید. آرایش به پوشاندن هرگونه کبودی باقی مانده کمک می کند. (جهت  پخش کردن کرم پودر و کانسلر بر روی پوست خود به ارامی با پوست خود رفتار کنید).


◼ چه زمانی می توانید دوباره ورزش کنید؟

می توانید اشکال سبک ورزش مانند پیاده روی را ۱ هفته بعد از لیفت نخ از سر بگیرید ، اما مراقب باشید از هرگونه تمرینی که باعث شود که  ناحیه درمان  تحت فشار قرار  گیرد ، خودداری کنید. به عنوان مثال باید از وزنه برداری تا زمانی که متخصص به شما اجازه نداده و از بهبود صورتتان اطمینان حاصل نکرده  خودداری کنید. از ورزش یوگا که لازم است سر شما زاویه ی پایین تا حدود زیر قلب داشته باشد، باید به مدت ۷ روز خودداری کنید.


◼ چه موقع می توانید شنا کنید؟

توصیه می شود ۱۲ ساعت بعد از لیفت نخ  صورت خود را مرطوب نکنید  و آب نزنید ، اما قبل از شنا و استخر  بهتر است صبر کنید تا محل بخیه کاملاً بهبود یابد. برای استخرهای  آب گرم – سونا  خشک و بخار نیز همین دستورالعمل را دنبال کنید.


◼ لیفت با نخ چقدر دوام دارد؟

اکثر مردم بلافاصله پس از دریافت درمان لیفت نخ متوجه نتایج فوری جزئی خواهند شد. با بهبودی در ناحیه ی استفاده از نخ، کلاژن های جدید در مناطق تحت درمان شکل می گیرد و تفاوت بارزتری را ایجاد می کند. نتایج  این درمان در مقایسه با سایر گزینه های جوان سازی صورت مانند جراحی پلاستیک کشیدگی صورت و لیفت دایمی بافت پوستی   که درمان های طولانی مدت است، موقت می باشد و بسته به نیازهای سن افراد لازم است هر ۶ تا ۱۲ ماه  درمان های مراقبت از پوست را دریافت کنید. مهم است که به یاد داشت که هدف استفاده از نخ لیفت، تولید کلاژن در یک دوره طولانی است.

برگرفته از سایت دکتر نیلفروش زاده

حفره خشک چه علائمی دارد؟

علامت اصلی حفره خشک، درد شدیدی است که معمولا یک تا چهار روز بعد از کشیدن دندان شروع می‌شود. درد معمول از درون محل کشیدگی دندان منتشر می‌شود و می‌تواند به گردن، شقیقه، گوش یا چشم همان سمت منتقل شود. علائم دیگر حفره خشک عبارتند از:

  • درد شدید در محل کشیدن دندان، چند روز پس از انجام جراحی.
  • از بین رفتن لخته خون و آشکار شدن یک حفره توخالی یا آشکار شدن استخوان.
  • ناراحتی و دردی که به فک، گوش، چشم و شقیقه منتشر می‌شود.
  • بو و طعم بد دهان.
  • متورم شدن غدد و تب خفیف.

میزان مشخصی از درد و احساس ناخوشایند پس از کشیدن دندان طبیعی است. با این حال، زمانی که کنترل درد با مسکنی که دندانپزشک تجویز کرده است، دشوار می‌شود، مراجعه مجدد به مطب دندانپزشک برای درمان حفره خشک ضرورت دارد. در مطب، دندانپزشک به بررسی محل کشیدن دندان و انجام اقداماتی برای کاهش درد و ناراحتی ایجاد شده می‌پردازد.

عکس حفره خشک دندان

حفره خشک چند روز طول می کشد؟

حفره خشک معمولا سه تا پنج روز پس از کشیدن دندان رخ می‌دهد و درد ناشی از آن معمولا تا هفت روز طول می‌کشد. درد حفره خشک، درد بسیار شدیدی است و می‌تواند برای 24 تا 72 ساعت ادامه داشته باشد. پزشکان توصیه می‌کنند، اگر درد برای مدت بیشتری طول کشید، بیمار به سراغ انجام معاینات و بررسی‌های بیشتر برود.

حفره خشک مشکل چندان شایعی نیست. پزشکان تخمین می زنند این مشکل تقریبا در ۲ تا ۵ درصد موارد کشیدن دندان رخ می‌دهد. اگر فرد در روزهای ابتدایی پس از کشیدن دندان با علائمی مواجه نشود، ابتلا به حفره خشک بعید خواهد بود.

آیا من هم دچار حفره خشک می شوم؟

بعضی افراد به میزان بیشتری پس از کشیدن دندان در معرض حفره خشک هستند. این افراد شرایط زیر را دارند:

  • افرادی که سیگار می‌کشند. همان طور که بیشتر دندانپزشکان توصیه می‌کنند، سیگار کشیدن برای سلامت دهان بسیار مضر است. سیگار و تنباکو می‌توانند مانع از بهبود محل کشیدن دندان شوند و می‌توانند خطر جابجایی لخته خونی پیش از بهبودی را افزایش دهند.
  • افرادی که عفونت لثه یا دندان دارند. عفونت نزدیک به محل کشیدن دندان می‌تواند باعث افزایش خطر ایجاد حفره خشک شود. عفونت‌‌هایی که پیش از این نیز درمان شده اند هم می‌توانند چنین اثری داشته باشند.
  • افرادی که از قرص‌‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند. سطح بالای استروژن این داروها می‌تواند به فرایند بهبودی آسیب وارد کند و موجب حل شدن زودهنگام لخته خونی پیش از بهبود کامل محل زخم شود.

حفره خشک چگونه تشکیل می شود؟

عوارض حفره خشک

حفره خشک به ندرت موجب مشکلات بعدی می‌شود، با این حال اگر حفره خشک درمان نشود، مشکلات بعدی امکان پذیر هستند. مسائلی که ممکن است رخ دهند عبارتند از:

  • کند شدن زمان بهبود
  • عفونت حفره دندان
  • عفونتی که به استخوان گسترش پیدا می‌کند.

ادامه مطلب:

https://drmiladafshar.com/2030

دکتر میلاد افشار

متخصص ایمپلنت و جراحی دندان