salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

شرایط و قوانین مرخصی زایمان

همزمان با باردار شدن و گذراندن دوران بارداری ممکن است برای بعضی از زنان شاغلی که هزینه های زندگی را به عهده دارند، نگرانی هایی در رابطه با مرخصی زایمان به وجود آید. مدت زمان مرخصی زایمان، حقوق ایام مرخصی زایمان، مرخصی زایمان مردان و وضعیت کاری بعد از اتمام مرخصی زایمان از نگرانی های زنان شاغل باردار است که ما قصد داریم در ادامه این مقاله به بررسی این مسائل بپردازیم.

مرخصی زایمان تامین اجتماعی

مرخصی زایمان از آن دسته مرخصی هایی است که زنان باردار می توانند از آن استفاده کنند. این مرخصی جزئی از سابقه کار فرد محسوب می شود و زنان می توانند حقوق و مزایایی را در این دوره دریافت کنند. برای اطلاع از مدت زمان مرخصی زایمان و حقوق و مزایای آن در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

شرایط مرخصی زایمان تامین اجتماعی

زنان بارداری که میخواهند نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه خواهند کرد، در اواخر دورۀ بارداری خود می‌توانند از این مرخصی استفاده کنند. شرایط مرخصی به صورت زیر است:

  • سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز طی یکسال گذشته
  • مادر در زمان مرخصی زایمان نباید مشغول به کار باشد
  • قبل از شروع دوران مرخصی زایمان یا مشغول به کار بوده باشد و یا مرخصی استحقاقی داشته باشد
  • فرزند اول تا سوم باشد ( نوزاد چهارم به بعد مشمول این قانون نمی‌شود.)

قانون مرخصی استعلاجی قبل از زایمان تامین اجتماعی

اگر در زمان بارداری، مادر به دلیل مشکلات و با تشخیص پزشک نیاز به استراحت داشته باشد، می تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند. این مرخصی بر مرخصی بارداری تأثیری ندارد و بدون آنکه از مرخصی دوران بارداری کم شود، شخص می تواند از هر دو استفاده کند.

مرخصی استعلاجی فقط تا ۱۵ روز در سال، با تایید پزشک صورت می پذیرد. اگر بین ۱۵ تا ۶۰ روز باشد باید مورد تایید پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی باشد. اگر از ۶۰ روز بیشتر باشد، باید شورای پزشکی تأمین اجتماعی آن را تایید کند. مدت این مرخصی جزو سوابق بیمه‌ محسوب می‌شود.

کمک هزینه زایمان برای مردان

هرچند در قانون تامین اجتماعی پرداخت کمک هزینه زایمان برای بیمه‌شده زن و همسر بیمه‌شده او (مرد) لحاظ شده است، اما در شرایط حاضر، کمک هزین زایمان فقط به بیمه‌شده اصلی ( یعنی مادران بیمه‌شده) پرداخت می‌گردد.

مدارک لازم برای کمک هزینه بارداری

کمک هزینه برای زایمان طبیعی مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال معادل صد و پنجاه هزار تومان و برای زایمان سزارین مبلغ بیست میلیون ریال معادل دو میلیون تومان حداکثر برای دو فرزند می باشد. مدارک لازم برای گرفتن کمک هزینه زایمان و حقوق مرخصی زایمان عبارت اند از:

✅ دفترچه درمانی

✅ گواهی پزشک معالج

✅ تائیدیه مراجع پزشکی ذیربط

✅ فتوکپی کلیه صفحات شناسنامه والدین

✅ فتوکپی شناسنامه فرزند

✅ خلاصه پرونده ترخیص بیمارستان

ادامه مطلب در : https://dingontime.com/4337/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.