salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

پوکی استخوان با چه آزمایش هایی تشخیص داده می شود؟

پوکی استخوان بیماری است که در آن استخوان ها ضعیف شده و بیشتر مستعد شکستگی می شوند. این بیماری در طی سالیان ایجاد شده و هیچ گونه علامتی ندارد تا اینکه استخوانی بشکند و پزشک با آزمایشات رادیوگرافی تشخیص پوکی استخوان دهد.

این شکستگی ها اغلب در ران، ستون فقرات و مچ دست اتفاق می افتد. شکستگی غالبا در نتیجه افتادن فرد روی زمین است اما گاها در حین انجام فعالیت های روزمره نیز اتفاق می افتد. شکستگی های کوچک در ستون مهره ها موجب خم شدن فرد، کوتاه شدن قد و ایجاد برجستگی در پشت می شود. 


چگونه پوکی استخوان را تشخیص دهیم؟

متاسفانه پوکی استخوان یک بیماری تقریبا بدون علامت است. چون فرد نه دردی احساس می کند نه متوجه تغییری در بدنش می شود. شناخته شده ترین روش تشخیص پوکی استخوان تست سنجش تراکم استخوان است. این تست را خانم های بالا ۶۵ سال و آقایان بالای ۷۰ سال باید انجام دهند. بسیاری از پزشکان این تست را برای خانم ها در دوران یائسگی جهت بررسی وضعیت استخوانی درخواست می کنند؛ چون در این دوران بدن خانم ها استروژنی را که جهت استقامت استخوان لازم است دیگر تولید نمی کند.

سنجش تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان یک تکنیک رادیوگرافی ایمن و بدون درد برای تشخیص پوکی استخوان است. این تکنیک تراکم استخوان فرد را نسبت به حداکثر تراکم فردی از نژاد و جنسیت مشابه که به سن 20 تا 25 سالگی رسیده است را مقایسه می کند. اگر تشخیص پوکی استخوان برای شما داده شود تست های بعدی به عنوان پیگیری کمک کننده است تا متوجه شوید درمان ها چگونه پاسخ دهنده هستند.

آزمایش رادیولوژی

یکی از راه های تشخیص پوکی استخوان بررسی وجود شکستگی های ریز در بدن فرد است. آزمایش رادیولوژی معمولا از نواحی دست، پا، شانه، لگن، زانو و ستون فقرات گرفته شده و شکستگی که احتمالا به خاطر پوکی استخوان به وجود آمده است را مشخص می کند.

آزمایش سی تی اسکن

انجام سی تی اسکن از ستون فقرات برای بررسی طرز قرار گرفتن مهره ها و یا وجود شکستگی های احتمالی انجام می شود. از این تست برای تشخیص پوکی استخوان استفاده می شود زیرا مشخص می کند که تراکم استخوان فرد چقدر است و در این صورت می توان احتمال شکستگی استخوان ها را تخمین زد.

چگونه می توان از پوکی استخوان پیشگیری کرد؟

مصرف منابع غنی از کلسیم

صرفن ظر از سن یا شرایط سلامت بدنT برای قوی نگه داشتن استخوان به کلسیم نیاز دارید. خانم ها و آقایانی که در سنین ۱۹ تا ۵۰ سالگی قرار دارند حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند که این نیاز بعد از این سن به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز می رسد. به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنید. این ویتامین به بدن کمک می کند کلسیم دریافتی را جذب کند. ۵ تا ۱۵ دقیقه آفتاب گرفتن در طول هفته یا مصرف مولتی ویتامین می تواند مقدار کافی ویتامین D را فراهم کند.

 

سبک زندگی سالم

سیگار کشیدن و مصرف الکل فراوان موجب افزایش ریسک پوکی استخوان می گردد. منابع غنی کلسیم لبنیات هستند همانند ماست و شیر منابع تقویتی آن نیز آب پرتغال و ترکیبات سویا و حبوبات است. سبزیجات تیره همچون بروکلی و ماهی ساردین نیز از کلسیم غنی هستند. رژیم غذایی سالم و تحرک کافی داشته باشید تا با بالا رفتن سن دچار پوکی استخوان نشوید.


منبع: https://clinicdard.com/2331/

لیست بیمه کارکنان را چطور اینترنتی می فرستند؟

طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی، تمامی کارفرماهای مشمول این قانون باید حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از شروع کسب و کار نسبت به انجام بیمه کارکنان خود اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از مهم‌ترین مزایایی که بیمه کردن کارکنان دارد استفاده از خدمات بیمه این سازمان در صورت بروز حوادث احتمالی ناشی از کار است.

ارسال لیست بیمه از طریق اینترنت

تفاوتی نمی‌کند که شما برای دیگران کار کنید یا کسب‌ و کار خود را داشته باشید، اگر تمایل دارید از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید باید به‌صورت ماهیانه سوابق شما در قالب لیست بیمه اینترنتی به این سازمان ارسال شود. با توجه به تنوع قوانین مربوط به تامین اجتماعی، شاید برای بسیاری از افراد ارسال لیست بیمه از طریق اینترنت پیچیده به نظر برسد و در تهیه آن دچار مشکل شوند.

با توجه به پیشرفت‌ها و توسعه‌هایی که در این سازمان صورت گرفته امروزه برای ارسال لیست بیمه از طریق اینترنت دیگر نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها و شعب سازمان برای دریافت فیش حق بیمه نیست. شما در محل کار خود و یا در منزلتان با استفاده از اینترنت و ورود به سایت سازمان تامین اجتماعی، می‌توانید فیش حق بیمه را دریافت کرده و اقدام به پرداخت  لیست بیمه اینترنتی خود کنید.

نکات مهم در خصوص ارسال لیست بیمه اینترنتی

·        همواره در زمان ارسال لیست خود به وضعیت درخواست توجه داشته باشید تا روند کار شما با مشکل مواجه نشده و به درستی انجام شود. در ادامه ۵ مرحله‌ای را که در زمان ارسال لیست بیمه اینترنتی باید به آنها توجه داشته باشیم ذکر می‌کنیم.

·        غیرقابل ارسال (به رنگ قرمز): در صورت مشاهده این وضعیت لیست شما دارای خطا می‌باشد. معمولا کد کارگاه اشتباه استلیست را حذف نموده و دوباره اقدام نمایید.

·        ثبت اولیه: در این وضعیت، لیست در سیستم ثبت شده‌است و توسط شما می‌تواند حذف شود و یا به شعبه ارسال شود.

·        عدم تایید نهایی: در این وضعیت پردازش لیست در شعبه با خطا مواجه شده است؛ پس از بررسی و رفع خطاها، لیست را مجددا بارگذاری کنید.

·        تایید نهایی: در این وضعیت، پردازش لیست در شعبه با موفقیت انجام شده‌است و شما می‌توانید برگ پرداخت (فیش حق بیمه) را دریافت کنید.

جریمه عدم ارسال لیست بیمه اینترنتی چقدر است؟

مدت زمانی که برای پرداخت لیست بیمه اینترنتی کارکنان از سوی سازمان تامین اجتماعی تعیین شده است ۳۰ روز است. اگر صاحبان مشاغل و کارفرمایانی که مکلف به پرداخت لیست بیمه اینترنتی کارکنان خود هستند ظرف مدت ۳۰ روز نسبت به تنظیم لیست حقوق وارسال آن اقدامی انجام ندهد مشمول پرداخت جریمه نقدی خواهند شد میزان جریمه‌ای که برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده‌است مبلغی معادل ده درصد حق بیمه همان ماه می‌باشد.

همچنین کارفرمایانی که درمدت  زمان تعیین‌شده تمام یا بخشی از حق بیمه مربوط به لیست کارکنان خود در ماه‌های گذشته را پرداخت نکرده باشند، علاوه بر اصل حق بیمه، مکلف به پرداخت جریمه نقدی به میزان دو درصد تمام یا کسری از بدهی قطعی پرداخت‌نشده به ازای هرماه تأخیر هستند.

منبع: https://dingontime.com/9351

شایع ترین علائم تومور مغزی پشت چشم

علائم تومور مغزی پشت چشم

اکثر بیماران مبتلا به تومورهای اربیتال (مداری)، متوجه یک بیرون زدگی در کره ی چشم یا دو بینی می شوند. سرطان های مداری عفونی و التهابی می توانند موجب درد شوند. زمانی که بیماران، سی تی اسکن یا ام ار آی سر، سینوس ها و مدار چشم را انجام می دهند، تومورهای مداری با شیوع کمتر، به طور تصادفی تشخیص داده می شوند.

تومورها و التهابات آن می توانند در پشت و اطراف چشم اتفاق بیفتند. آنها اغلب باعث بیرون زدگی چشم می شوند که این شرایط پروپتوزیس نامیده می شود. اگر این برآمدگی به پلک های چشم  اجازه بسته شدن ندهد، پروپتوزیس تومور مداری می تواند باعث شکستگی قرنیه شود.

شایع ترین علل پروپتوزیس، بیماری تیروئید چشمی و تومورهای لنفوئیدی هستند (لفنوم و هیپرپلازی لنفوئید غیر طبیعی).

انواع تومورهای اوربیتال چشم

سایر تومورها شامل موارد زیر می شوند:

تومورهای عروقی (برای مثال، همانژیوم، لنفانژیوم، همانژیوپری سیتوما)

تومورهای غده اشکی (برای مثال، داکریوآدنیت، تومورترکیبی خوش خیم، سارکوئیدوزیس و کارسینوم سیستیک آدنوئید) و توده  هایی که از سینوس ها به داخل مدار گسترش پیدا می کنند (برای مثال، کارسینوم سنگفرشی، موکوسل).

 سرطان متاستازیک می تواند از دیگر بخش های بدن وارد شود و یک تومور مداری را تشکیل دهد. در نهایت، یک تومور مداری می تواند ناشی از التهاب (برای مثال یک تومور کاذب، سارکوئیدوزیس) یا عفونت (التهاب) باشد.

تومور پشت چشم

درمان تومورهای پشت چشمی

تومورهای مداری، در صورت امکان به طور کامل خارج می شوند. اگر نتوان آنها را به طور کامل خارج کرد و یا اگر خارج کردن تومور موجب آسیب زیادی به دیگر ساختارهای اطراف چشم می شود، ممکن است فقط یک تکه تومور خارج شود و برای ارزیابی توسط پاتولوژیست به آزمایشگاه فرستاده شود و بیمار با پرتودرمانی و یا شیمی درمانی درمان شود. گاهی اوقات یک تومور مداری بسیار بزرگ است و یا سینوس ها را درگیر می کند و نیاز به جراحی وسیعتری با  boneflaps دارد.

اگر در طول جراحی، نتوان تومورهای مداری را خارج کرد، می توان آنها را با رادیوتراپی پرتوی خارجی درمان کرد. برخی از تومورهای مداری نادر، نیاز به خارج کردن چشم و محتویات مداری دارند. گرچه در موارد معدود، برای درمان تومور باقیمانده جهت حفظ چشم و بینایی آن، از درمان هایی مانند پرتودرمانی مداری و شیمی درمانی میتوان استفاده کرد

بیماری دریچه قلب چه علائمی دارد؟

علائم بیماری دریچه قلب

علائم بیماری دریچه قلب ممکن است ناگهانی ایجاد شود و سرعت بروز آن بستگی به سرعت ایجاد بیماری دارد. اگر این روند به آهستگی اتفاق بیفتد قلب می‌تواند خود را با این شرایط تطبیق دهد و شما اصلا متوجه هیچ علامتی نشوید.

به علاوه، شدت علائم همیشه ارتباط مستقیم با شدت بیماری دریچه قلب ندارد. یعنی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید اما بیماری دریچه‌ قلب شما شدید باشد و برعکس، ممکن است یک اختلال جزئی دریچه‌ای علائم شدیدی ایجاد کند.

بسیاری از این علائم شبیه علائم نارسایی قلبی احتقانی هستند از جمله تنگی نفس به خصوص با هر گونه فعالیت بدنی و تورم پاها، قوزک پا، دست‌ها و شکم (ادم).

ممکن است علائم دیگری هم داشته باشند:

✅ تپش قلب، درد قفسه‌ی سینه (ممکن است خفیف باشد)

✅ خستگی

✅ گیجی یا غش کردن (در اثر تنگی دریچه آئورت)

✅ تب (به دلیل اندوکاردیت ناشی از باکتری)

✅ افزایش وزن

مهم ترین دلایل بیماری دریچه قلب

بیماری دریچه قلب، دلایل مختلفی دارد؛ بعضی ممکن است از ابتدای تولد (مادرزادی) باشند، حال آن که بقیه در طول زندگی ایجاد می‌شوند.


                                

                                
                                    <div class= بیماری دریچه قلب دریچه قلب

جراحی نورالژی تری ژمینال به چه صورت است؟

جراحی نورالژی تری ژمینال

در حالی که اغلب موارد درد عصبی سه قلو به مصرف دارو پاسخ می دهند اما گاهی اوقات درد به درمان پاسخی نداده و علائم شدید باز می گردند.در این موارد، جراحی گزینه درمانی مورد نظر خواهد بود.

فرایند جراحی برای درمان درد عصب سه قلو  موارد زیر است:

تزریق گلیسرول

در حین این فرایند، یک داروی آرام بخش قوی به بیمار داده شده و صورت به طور موضعی بی حس می شود. پزشک یک سوزن را از گونه به قاعده جمجمه وارد می کند. این سوزن با کمک تصویر برداری اشعه ایکس تا مایع نخاعی اطراف ریشه عصب سه قلو هدایت شده و مقداری اندک از گلسیرول تزریق می شود. گلیسرول توانایی عصب در ارسال پیام درد را مسدود کرده و می تواند سبب التیام عصب آسیب دیده شود. لازم به ذکر است که گلیسرول آسیبی به عصب نمی رساند. این فرایند معمولا ظرف چند دقیقه انجام شده و فرد می تواند در همان روز به خانه بازگردد.

جراحی پرتویی استریوتاکتیک

در این فرایند با استفاده از تصویر برداری کامپیوتری پرتو هایی با تمرکز بسیار بالا به ریشه عصب تابانده می شوند. این فرایند بدون درد بوده و معمولا بدون بیهوشی انجام می شود.

درمان حرارتی با امواج رادیو فرکانس

این فرایند سرپایی تحت بی حسی انجام شده و در آن با استفاده از یک سوزن دراز و تو خالی جریانی الکتریکی به عصب سه قلو وارد می شود. فرد در حین فرایند هوشیار خواهد بود تا در تشخیص محل دقیق ریشه درد به پزشک کمک کند. پس از آن که محل درد مشخص شد، الکترود داغ شده و عصب را از بین می برد.

جراحی پرتویی گاما نایف

در این فرایند سرپایی با استفاده از یک رویکرد هدفمند پرتو ها عصب سه قلو را تخریب می کنند. این جراحی به دلیل دقت، تاثیر گذاری، تهاجم کمتر و ایمنی بیشتر دارای محبوبیتی روز افزون است.

کاهش فشار اعصاب و عروق خونی

این مورد یک فرایند جراحی عمده بوده و شامل جراحی مغز نیز می شود. در این روش با رفع فشار موجود بر اعصاب، امکان التیام و بهبود به آن ها داده می شود. طبق مطالعات، در 90 درصد بیمارانی که تحت این جراحی قرار گرفته اند رهایی از درد گزارش شده است.

دیگر گزینه های جراحی شامل برش عصب یا جا به جایی عروق خونی می شوند که بر روی اعصاب فشار وارد می کنند. تمامی جراحی ها با خطر ابتلا به بی حسی موقت یا دائم صورت همراه هستند. در برخی موارد، درد می تواند دوباره بازگردد. پزشک می تواند مزایا و معایب هر کدام از روش های درمانی را برای بیمار توضیح دهد. پزشک علاوه بر ارزیابی علائم، سابقه پزشکی و تمایلات شخصی فرد در انتخاب بهترین گزینه درمانی نیز به او کمک می کند.


ادامه مطلب...