salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

روش bht برای چه افرادی مناسب است؟

روش bht 

مردانی که موهای پر پشت و ضخیمی در ناحیه سینه و ریش دارند.

نشانه‌ها:

مو های کم ‌پشت در ناحیه سر

نواحی اهدا کننده آسیب ‌دیده، به‌ دلیل جراحی ‌های گذشته

عقب‌ رفتن خط رویش مو

کاشت ابرو

زمانی‌که به ‌خاطر سوختگی یا آلوپسی همراه با زخم، تعداد گرافت‌ های مو کاهش پیدا کرده‌ است.

برای بازسازی نواحی کوچک در ناحیه ریش

روش bht چگونه عمل می‌کند؟


روش BHT، بر اساس اصل «تأثیر گیرنده» است؛ موهایی که از بدن (ریش، بالا تنه، زیر بغل و ناحیه تناسلی) به ناحیه سر پیوند زده می‌ شوند، در نهایت ویژگی ‌هایی مشابه با ویژگی‌ های ناحیه سر را پیدا کرده، خیلی سریع رشد می ‌کنند و کف سر را می ‌پوشانند.

مزایای روش bht


هرپس چیست؟

هرپس نوعی عفونت مقاربتی است که از نظر پزشکی با نام ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV شناخته می شود. دو نوع از این ویروس وجود دارد:

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1)

 ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2)

در حالی که هر دو نوع این ویروس می تواند باعث ایجاد تبخال دستگاه تناسلی یا دهانی / لب شود، HSV-2 معمولاً باعث ایجاد تبخال تناسلی، و HSV-1 معمولاً باعث ایجاد تبخال در دهان می گردد- که اغلب به عنوان «زخم های سرد» یا «تاول های تب» شناخته می شوند.

علائم هرپس

دلیل ابتلا به هرپس سینه

در حالی که ویروس هرپس معمولاً دهان / لب ها و اندام تناسلی را آلوده می کند، اما می تواند هر قسمت از پوست – از جمله پستان را نیز آلوده نماید، اگرچه این مورد غیر معمول است. هرپس از طریق تماس با شخص دیگری که مبتلا به این عفونت باشد، منتشر می شود. به عنوان مثال، هرپس تناسلی از طریق تماس تناسلی-تناسلی یا تماس دهانی-تناسلی با فرد دیگری که به این عفونت مبتلا ست، منتقل می گردد.

در مورد هرپس پستان، پوست این ناحیه باید با پوست آلوده فرد مبتلا به هرپس، تماس داشته باشد. توجه به این نکته مهم است که فرد، حتی اگر هیچ علامت یا تاول قابل مشاهده ای نداشته باشد – می تواند این ویروس را به شخص دیگری منتقل نماید. به این معنی که حتی بدون وجود زخم هرپسی واضح، ویروس می تواند در پوست وجود داشته باشد.

هرپس پستان چگونه است و چه حسی دارد؟

به نظر می رسد هرپس بر روی پستان، مانند برجستگی های کوچک پر از مایع، روی پایه ای قرمز و حساس ظاهر شود. برخی از افراد علائم شبه آنفولانزا را به همراه تظاهرات هرپسی، به ویژه اولین مورد، تجربه می کنند. علائم دیگری در آینده ممکن است ظاهر شوند، اما تقریباً همیشه مدت زمان کمتری طول می کشد و دردناک نیست.

در افراد مبتلا به ایدز، ابتلا به هرپس به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن، ممکن است شدیدتر و طولانی تر شود.

برای تشخیص این وضعیت، بهتر است که به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا هرپس پستان می تواند شبیه عفونت قارچی یا باکتریایی، یا مجاری متورم شیر، به نظر برسد.


منبع:

https://genitalwarts.ir/1441/%d8%b4%db%8c%d8%b1%d8%af%d9%87%db%8c-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d9%84%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%87%d8%b1%d9%be%d8%b3/

درمان لخته شدن خون در پا یا بیماری dvt چگونه است؟

dvt چیست؟

لخته‌های خونی که در یک سیاهرگ تشکیل می‌شوند به نام ترومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT شناخته می‌شود. این سیاهرگ در تمامی ماهیچه‌های ساق و ران پا جریان دارد. این نوع ترومبوز ممکن است در شکم یا لگن هم تشکیل شودترومبوز سیاهرگی عمقی می‌تواند باعث درد و ورم در پا شده و منجر به مشکلاتی مانند آمبولی ریه شود. ترومبوز سیاهرگی عمقی و آمبولی ریه با هم به عنوان ترومبو آمبولی وریدی شناخته می‌شوند.

 

سرخرگ یا شریان مسئول رساندن خون از قلب به سمت اندام هاست در حالی که ورید یا سیاهرگ مسئول تخلیه خون و رساندن مجدد آن به سمت قلب است.

 

درمان لخته خون در پاها

زمانی که لخته خون در یکی از وریدهای عمقی پا از جمله ساق ، ران و یا لگن تشکیل شود به آن DVT می گویند . این اختلال میتواند بعد از عمل تعویض مفصل لگن یا زانو اتفاق بیافتد.در این موارد امکان رخداد این عارضه چند روز تا چند هفته بعد از عمل میباشد. به محض تشخیص DVT، درمان باید شروع شود . هدف از درمان جلوگیری از حرکت لخته خون از درون پاها و آمبولی ریه می باشد. همچنین درد و تورم اندام تحتانی باید بهبود یابد . در این درمان معمولا یک متخصص قلب و عروق و متخصص داخلی هم مداخله می کنند.

 

لخته شدن خون در پا نشانه چیست؟

DVT‏ نوعی بیماری است که در اثر لخته شدن خون در پاها به وجود آمده و جریان خون در رگ ‏های آسیب دیده را کند می کند. اغلب بیماران به دلیل ورم پا ناشی از لخته خون به دکتر واریس یا اورژانس بیمارستان مراجعه می نمایند . در نگاه اول علت لخته شدن خون در پا ممکن است مصرف قرص های ضد بارداری طی چند روز قبل یا شاید مسافرت طولانی هوایی یا ماشینی بیمار باشد.

گاهی بیماران پس از جراحی و یا سرطان نیز دچار لخته شدن خون در پا یا لخته وریدی می شوند. نکته مهم در بیماران مبتلا به لخته وریدی با ورم پا یک طرفه آنست که هر چه سریعتر به متخصص واریس پا مراجعه نمایند.

 

تشخیص لخته خون در پاها

مهمترین علامت ایجاد لخته در وریدهای عمقی اندام تحتانی تورم و درد در عضلات خلف ساق پا میباشد. دراین موارد انجام سونوگرافی داپلر در اکثر موارد برای تشخیص کمک کننده است. از آنجا که تورم اندام تحتانی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو و لگن شایع است انجام سونوگرافی داپلر به صورت روتین توصیه نمیشود و جز در مواردی که شک بالینی قوی وجود دارد نباید انجام شود .

 

علائم dvt در پا

در برخی موارد، ممکن است ترومبوز وریدی عمقی هیچ علامتی نداشته باشد. اما علائمی که معمولا در گرفتگی رگ پا ظاهر می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

·         درد، ورم و حساسیت در یکی از پاها (معمولاً در ساق یا ران)

·         احساس درد و سنگینی در ناحیه درگیر

·         احساس گرمی در پوست ناحیه لخته خون

·         قرمزی پوست به ویژه در پشت پا زیر زانو

بیماری dvt معمولاً (نه همیشه) یک پا را درگیر می‌کند و زمانی که فرد پای خود را به سمت بالا و زانو خم می‌کند، درد ممکن است بیشتر شود.

 

انواع dvt

به طور کلی سه نوع dvt یا لخته خون وجود دارد که در رگ ها تشکیل می شود:

 

۱- ترومبوز وریدی سطحی

۲- ترومبوز وریدی عمقی (DVT)

۳- آمبولی ریوی (PE)

 

 

مدت زمان درمان لخته خون در پا

درمان کامل DVT یا لخته خون در پا ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. از بین رفتن حتی یک لخته سطحی که یک مسئله بسیار جزئی باشد ممکن است هفته ها طول بکشد.

مدت زمان معمول درمان برای DVT بسته به عوامل خطر، حداقل شش ماه است. البه پزشک شما ممکن است یک دوره درمان کوتاه تر یا طولانی تر را توصیه کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره درمان قطعی لخته خون اینجا کلیک کنید. 

 

هزینه زندگی در کدام استان کانادا ارزان تر است؟

شنبه 11 بهمن 1399

غرب کانادا بهشت عاشقان طبیعت است. مناظر زیبا که با کوه های باشکوه و اقیانوس آرام از بریتیش کلمبیای زیبا آغاز و سپس به کوه های راکی در مرز آلبرتا و در نهایت به چمنزار های ساسکاچوان و منیتوبا ختم می شود. کانادا شمالی ترین کشور قاره آمریکا و دومین کشور بزرگ جهان بعد از روسیه است. کشور کانادا از 10 استان (ایالت) و 3 ناحیه (قلمرو) تشکیل شده که دارای دولت های محلی هستند و تحت حاکمیت مرکزی دولت فدرال می باشند. چهار استان بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان و منیتوبا و قلمرو یوکان، کانادای غربی را تشکیل می دهند. ما در ادامه به مزایای زندگی در این استان ها می پردازیم...

استان بریتیش کلمبیا

استان بریتیش کلمبیا (British Columbia) غربی ترین استان کاناداست، که در کنار اقیانوس آرام قرار دارد. این استان یکی از مقصد های محبوب مهاجران است که حدود 52 شهر دارد. ویکتوریا پایتخت آن، همچنین ونکوور و گرین وود به ترتیب بزرگترین و کوچکترین شهرهای آن هستند. بریتیش کلمبیا بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و سومین استان پرجمعیت بعد از انتاریو و کبک است.

آب و هوا در بریتیش کلمبیا

ونکوور همواره در بین بهترین شهر های دنیا برای زندگی قرار داشته و دارد. این استان نسبت به سایر استان های کانادا از هوای معتدل تری برخوردار است. بریتیش کلمبیا دارای 4 فصل بوده ولی زمستان های این استان به مراتب ملایم تر از سایر استان های کانادا است. زمستان هایی بارانی و تابستانی گرم و بدون باران دارد. دمای تابستان ها بین 18 تا 28 درجه و دمای زمستان بین 0 تا 10 درجه است.

میانگین هزینه زندگی در بریتیش کلمبیا

اجاره: 1885 دلار کانادا در ماه
مواد غذایی: 142 دلار کانادا در ماه
حمل و نقل عمومی: 101 دلار کانادا در ماه
تفریحات و سرگرمی: 240 دلار کانادا

گرانترین شهر ایالت بریتیش کلمبیا

ونکوور (Vancouver)، تا همین اواخر، رتبه ی یک گرانترین شهر در آمریکای شمالی را داشت. این شهر اکنون در جایگاه دوم و بعد از تورنتو قرار گرفته است.

هزینه زندگی در ونکوور 7 درصد گرانتر از هزینه ای است که می توان در شهر ویکتوریا، پایتخت این استان پرداخت کرد، اما همچنان پنج درصد ارزان تر از تورنتو است. متوسط هزینه زتدگی در ونکوور، 38 درصد بالاتر از میانگین هزینه های زندگی در کاناداست.

ارزانترین شهر استان بریتیش کلمبیا

ابوتسفورد ( Abbotsford)، ارزانترین و مقرون به صرفه ترین شهر استان است. هزینه زندگی در این استان 17 درصد درصد ارزان تر از ونکوور است.

تجربیات زندگی در ساسکاچوان

استان ساسکاچوان (Saskatchewan) از لحاظ جغرافیایی در کنار منیتوبا از سمت شرق و آلبرتا از سمت غرب قرار گرفته است. مرکز ساسکاچوان، رجینا و بزرگترین شهر این استان ساسکتون نام دارد. این استان دارای چندین فرهنگ مختلف است که نتیجه مهاجرت اقوام گوناگون به این منطقه می باشد.

منبع سایت همگردی

گرفتن رگ های قلب چقدر خطرناک است؟

به گفته دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق (ghalbe-salamat.com) رگ ها عروق خونی هستند که خون سرشار از اکسیژن را به سرتاسر بدن می رسانند. عروق قلب از نوک پا تا مغز را خون رسانی می کنند. رگ های سالم دیواره های داخلی صافی داشته و جریان خون را به آسانی از خود عبور می دهند. در این میان، برخی افراد به گرفتگی عروق قلب دچار می شوند. انسداد عروق قلب در اثر تجمع ماده ای به نام پلاک در دیواره داخلی رگ به وجود می آید. پلاک می تواند جریان خون را کاهش داده و در برخی موارد عروق را به طور کامل مسدود کند. گرفتگی عروق کرونری به طرز چشم گیری احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ را افزایش می دهند. به دلیل وجود این خطرات، ضرورت دارد که افراد صرف نظر از سن خود، از عوامل بروز پلاک در رگ ها و روش های درمانی جهت پیشگیری از رخداد عواقب جدی آگاهی داشته باشند.

علت گرفتگی رگ های قلب چیست؟

پلاک های موجود بر دیواره داخلی رگ ها از مواد مختلفی تشکیل شده که در جریان خون گردش می کنند. این مواد شامل کلسیم، چربی، کلسترول، ضایعات سلولی و فیبرین می شوند. فیبرین ماده ای است که در انعقاد خون کاربرد دارد. سلول های دیواره رگ در پاسخ به تشکیل پلاک تکثیر شده و مواد اضافی را ترشح می کنند که انسداد رگ ها را بدتر می کند. در اثر رشد رسوبات پلاک، عارضه ای به نام آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین به وجود می آید. این بیماری سبب تنگی و سفت شدن رگ ها می شود. با اینکه متخصصان از علت شروع تصلب شرایین مطلع نیستند، اما به نظر می رسد که فرایند از آسیب بافت پوششی دیواره رگ ها شروع می شود. این آسیب که می تواند رسوب پلاک را رقم زند معمولا ناشی از موارد زیر است:

بالا بودن کلسترول بد و پایین بودن کلسترول خوب در خون: مقادیر بالای کلسترول بد یا لیپو پروتئین کم چگال (LDL) عامل اصلی تشکیل پلاک رگ است. با این حال، این مورد تنها عامل نیست. همه افراد در خون خود مقادیری کلسترول خوب یا لیپو پروتئین پر چگال دارند. متخصصان بر این باورند که کلسترول خوب می تواند مقداری از کلسترول بد موجود در پلاک را جدا کرده و جهت از بین بردن به کبد ببرد.

  • فشار خون بالا: ابتلا به فشار خون بالا خطر تشکیل پلاک رگی را بیشتر و سفت شدن دیواره رگ های مسدود شده را تسریع می کند.
  • مصرف سیگار: مصرف سیگار به نظر می رسد که خطر ابتلا به سفتی رگ های قلب، پا ها و آئورت را افزایش می دهد. آئورت بزرگ ترین رگ در بدن است.
  • دیابت یا افزایش قند خون نیز یک عامل مهم دیگر در انسداد رگ هاست. حتی افراد غیر دیابتی که دارای قند خون بالا هستند نیز در معرض خطر بالای تشکیل پلاک رگی قرار دارند. از جمله این افراد می توان به مبتلایان سندرم متابولیک اشاره کرد.

دیگر عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی، استرس، سبک زندگی بی تحرک و چاقی می شوند. آگاهی یافتن از سابقه پزشکی خانواده خود بسیار مهم است. با اینکه پلاک ها اغلب در سال های کودکی یا نوجوانی شروع به تشکیل شدن می کنند اما گرفتگی عروق قلب در سنین میانسالی یا پس از آن مشاهده می شود.

خطرات گرفتگی عروق قلب چیست؟

دلیل گرفتی رگ قلب به محل تجمع پلاک ها بستگی دارند. گرفتگی رگ قلب می تواند به بیماری های متعددی از جمله موارد زیر منجر شود:

بیماری رگ های کرونری: تشکیل پلاک در رگ های حامل خون رونده به قلب منجر به بیماری رگ های کرونری یا بیماری قلبی می شود. بیماری رگ های کرونری می تواند سبب درد در قفسه سینه یا تنگی نفس شده و حملات قلبی را در پی داشته باشد. حملات قلبی اولین عامل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا هستند.

بیماری رگ های کاروتید: رگ های کاروتید در دو طرف گردن قرار داشته و خون پر اکسیژن را به مغز می رسانند. تجمع پلاک رگی در رگ های کاروتید می تواند به سکته مغزی منجر شود.

بیماری عروق محیطی: در صورتی که پلاک در عروق خونی حامل خون به پا ها تشکیل شود، جریان خون پر اکسیژن رونده به پا ها کاهش می یابد. در نتیجه این وضعیت، بیمار درد، بی حسی یا عفونت جدی را در پا های خود تجربه خواهد کرد.