salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

پوکی استخوان با چه آزمایش هایی تشخیص داده می شود؟

پوکی استخوان بیماری است که در آن استخوان ها ضعیف شده و بیشتر مستعد شکستگی می شوند. این بیماری در طی سالیان ایجاد شده و هیچ گونه علامتی ندارد تا اینکه استخوانی بشکند و پزشک با آزمایشات رادیوگرافی تشخیص پوکی استخوان دهد.

این شکستگی ها اغلب در ران، ستون فقرات و مچ دست اتفاق می افتد. شکستگی غالبا در نتیجه افتادن فرد روی زمین است اما گاها در حین انجام فعالیت های روزمره نیز اتفاق می افتد. شکستگی های کوچک در ستون مهره ها موجب خم شدن فرد، کوتاه شدن قد و ایجاد برجستگی در پشت می شود. 


چگونه پوکی استخوان را تشخیص دهیم؟

متاسفانه پوکی استخوان یک بیماری تقریبا بدون علامت است. چون فرد نه دردی احساس می کند نه متوجه تغییری در بدنش می شود. شناخته شده ترین روش تشخیص پوکی استخوان تست سنجش تراکم استخوان است. این تست را خانم های بالا ۶۵ سال و آقایان بالای ۷۰ سال باید انجام دهند. بسیاری از پزشکان این تست را برای خانم ها در دوران یائسگی جهت بررسی وضعیت استخوانی درخواست می کنند؛ چون در این دوران بدن خانم ها استروژنی را که جهت استقامت استخوان لازم است دیگر تولید نمی کند.

سنجش تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان یک تکنیک رادیوگرافی ایمن و بدون درد برای تشخیص پوکی استخوان است. این تکنیک تراکم استخوان فرد را نسبت به حداکثر تراکم فردی از نژاد و جنسیت مشابه که به سن 20 تا 25 سالگی رسیده است را مقایسه می کند. اگر تشخیص پوکی استخوان برای شما داده شود تست های بعدی به عنوان پیگیری کمک کننده است تا متوجه شوید درمان ها چگونه پاسخ دهنده هستند.

آزمایش رادیولوژی

یکی از راه های تشخیص پوکی استخوان بررسی وجود شکستگی های ریز در بدن فرد است. آزمایش رادیولوژی معمولا از نواحی دست، پا، شانه، لگن، زانو و ستون فقرات گرفته شده و شکستگی که احتمالا به خاطر پوکی استخوان به وجود آمده است را مشخص می کند.

آزمایش سی تی اسکن

انجام سی تی اسکن از ستون فقرات برای بررسی طرز قرار گرفتن مهره ها و یا وجود شکستگی های احتمالی انجام می شود. از این تست برای تشخیص پوکی استخوان استفاده می شود زیرا مشخص می کند که تراکم استخوان فرد چقدر است و در این صورت می توان احتمال شکستگی استخوان ها را تخمین زد.

چگونه می توان از پوکی استخوان پیشگیری کرد؟

مصرف منابع غنی از کلسیم

صرفن ظر از سن یا شرایط سلامت بدنT برای قوی نگه داشتن استخوان به کلسیم نیاز دارید. خانم ها و آقایانی که در سنین ۱۹ تا ۵۰ سالگی قرار دارند حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند که این نیاز بعد از این سن به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز می رسد. به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنید. این ویتامین به بدن کمک می کند کلسیم دریافتی را جذب کند. ۵ تا ۱۵ دقیقه آفتاب گرفتن در طول هفته یا مصرف مولتی ویتامین می تواند مقدار کافی ویتامین D را فراهم کند.

 

سبک زندگی سالم

سیگار کشیدن و مصرف الکل فراوان موجب افزایش ریسک پوکی استخوان می گردد. منابع غنی کلسیم لبنیات هستند همانند ماست و شیر منابع تقویتی آن نیز آب پرتغال و ترکیبات سویا و حبوبات است. سبزیجات تیره همچون بروکلی و ماهی ساردین نیز از کلسیم غنی هستند. رژیم غذایی سالم و تحرک کافی داشته باشید تا با بالا رفتن سن دچار پوکی استخوان نشوید.


منبع: https://clinicdard.com/2331/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.