salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

علائم و روش های درمان کورک و دمل

دمل یا کورک پوستی به عفونت رایج و دردناک فولیکول مو و پوست اطراف آن گفته می شود. دمل ها به صورت برآمدگی هایی قرمز رنگ به وجود آمده و سپس با هجوم گلبول های سفید خون جهت مقابله با عفونت از چرک پر می شوند. با مراقبت خانگی مناسب اغلب می توان دمل های انفرادی و جوش کورک را برطرف کرد.  این موارد با عنوان آبسه پوستی نیز شناخته می شوند.

علائم کورک پوستی

کورک ها یا دمل ها معمولا اندازه ای همچون یک نخود داشته اما می توانند تا به بزرگی یک توپ گلف رشد کنند. علائم این ضایعات پوستی شامل موارد زیر می شوند:

همچنین امکان تجربه مواردی از قبیل احساس بیماری، خستگی یا تب نیز وجود دارد که در این مواقع باید به پزشک مراجعه شود.

آیا دمل ها مسری هستند؟

نه کاملا. با این حال جرم های عامل دمل ها از طریق تماس پوستی مستقیم و اشیا آلوده می توانند به آسانی به دیگران منتقل شوند. این باکتری تا زمانی که از طریق یک برش وارد پوست نشده، معمولا مضر نیست.

جهت اجتناب از انتشار باکتری استافیلوکوکوس باید در طول مدت ابتلا به دمل، از به اشتراک گذاشتن حوله ها، ملحفه ها، لباس ها یا محافظ های ورزشی خود با دیگران خودداری کرد. افراد باید از لمس دمل خودداری کرده و آن را پوشیده نگه دارند. شستشوی مرتب دست ها نیز می تواند به پیشگیری از انتشار باکتری کمک کند.

هشدار زود هنگام: فولیکولیت

فولیکولیت یک التهاب یا عفونت فولیکول مو است که می تواند به یک دمل تبدیل شود. در این موارد، برخی مواقع دمل های کوچک سر سفید در اطراف تار های انفرادی مو یافت شده که با پوستی قرمز در اطراف احاطه شده اند.

فولیکولیت می تواند ناراحت کننده، حساس به لمس و دچار خارش باشد اما معمولا به دردناکی یا عمیق بودن یک دمل نیست. تراشیدن مو ها یا مالش ناشی از لباس های تنگ می تواند شرایط ورود به زیر پوست را برای باکتری استافیلوکوکوس فراهم کند. این باکتری رایج ترین عامل بروز فولیکولیت و دمل است.

درمان خانگی کورک

افراد می توانند با مراقبت های خانگی از بسیاری از دمل‌ها و جوش‌های کورک رهایی یابند. جهت کمک به باز و تخلیه شدن دمل می توان چندین بار در روز بر روی آن کمپرس گرم و مرطوب قرار داد. پس از شروع به تخلیه شدن، باید آن را تمیز نگه داشته و به استفاده از کمپرس گرم ادامه داد. در هر بار باید از یک کمپرس تمیز استفاده شود. به صورت متداول، بانداژ دمل را تعویض کرده و دست های خود را شستشو دهید. در برابر وسوسه ترکاندن یا فشردن دمل مقاومت کنید زیرا این کار می تواند سبب تشدید عفونت شود.

منبع: https://riyahi.doctor/3335/%DA%A9%D9%88%D8%B1%DA%A9/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.