salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

قرص چربی خون آتورواستاتین

قرص چربی خون آتورواستاتین متعلق به گروهی از داروها به نام استاتین‌ها است. اگر کلسترول خون شما بالا باشد، این قرص برای پایین آوردن آن تجویز می‌شود. همچنین از این دارو برای جلوگیری از بیماری های قلبی، مانند حملات مغزی و قلبی استفاده می‌شود. 


اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا بیماری مزمن مانند دیابت نوع 1 یا 2 و یا آرتریت روماتوئید دارید، ممکن است پزشک برای شما قرص آتورواستاتین با دوزهای 10 ،20 یا 40 تجویز کند. آتورواستاتین با نام تجاری لیپیتور نیز خوانده می‌شود.


آتورواستاتین 20

لازم به ذکر است که قرص چربی خون آتورواستاتین 20 با قرص آتورواستاتین هیچ تفاوتی از لحاظ کاربرد ندارد.


بهترین زمان مصرف قرص آتورواستاتین

معمولا آتورواستاتین روزی یکبار استفاده می‌شود. این دارو به صورت قرص خوراکی و قرص جویدنی (برای کسانی که در بلع داروها مشکل دارند) در بازار موجود است. به شرطی که زمان روزانه آن مشخص باشد و تغییر نکند، می‌توانید هر زمانی که می‌خواهید آن را مصرف کنید.


گاهش اوقات پزشکان مصرف آن را در عصر‌ها توصیه می‌کنند. به این دلیل که بدن شما بیشترین کلسترول را در شب می‌سازد. اگر مطمئن نیستید که چه زمانی داروی خود را مصرف کنید، با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید. این دارو معده را ناراحت نمی کند، بنابراین می‌توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.


قرص آتورواستاتین را با یک لیوان آب کامل ببلعید. اگر قرص های جویدنی به شما داده شده است، می‌توانید آنها را بجوید یا با یک لیوان آب آن را کامل ببلعید. حتی اگر حس می‌کنید که خوب شده اید، به مصرف دارو ادامه دهید، زیرا از مزایای این دارو در سلامتی هم باید استفاده کنید. اکثر بیماران با کلسترول بالا هیچ علامتی ندارند.

عوارض قرص آتورواستاتین

این عوارض در بیش از 1 نفر از هر 100 نفر اتفاق می‌افتد و نسبتا شایع هستند. برخی از عوارض جانبی ممکن است بعد از چند روز اول بهبود یابد، زیرا بدن شما به دارو عادت می‌کند. به مصرف دارو ادامه دهید، اما اگر عوارض جانبی زیر شما را آزار می‌دهد یا از بین نمی‌رود با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید

  • احساس بیماری (حالت تهوع) یا سوء هاضمه
  • سردرد
  • درد در کمر یا مفاصل شما
  • خون دماغ شدن
  • گلو درد
  • علائم شبیه سرماخوردگی، مانند آبریزش بینی، انسداد بینی یا عطسه
  • یبوست یا باد شکم
  • اسهال
  • دردهای عضلانی، حساسیت در لمس یا ضعف غیر قابل توضیح را بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

ادامه مطلب:  https://drnaderafshari.ir/2163

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.