salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

فنر قلب یعنی چه؟

فنر قلب که به آن استنت هم می گویند، یک لوله کوچک است که پزشک می تواند با قرار دادن آن درون یک مجرای مسدود شده، آن را باز نماید. فنر زدن قلب باعث می شود جریان خون یا مایعات دیگر بسته به جایی که قرار دارد، بازیابی شود. فنر گذاری قلب یک اصطلاح عامیه است و بالون زدن و استنت گذاری بیشتر در جامعه پزشکی استفاده می شود.

فنر ها از فلز، پلاستیک یا نوعی مواد مخصوص ساخته می شوند. گرافت های استنت، استنت های بزرگتری هستند که برای عروق بزرگتر استفاده می شوند. همچنین می توان فنرها را با دارو پوشاند تا از بسته شدن شریان مسدود شده جلوگیری کند.

فنر زدن قلب چیست؟

عروق کرونر، خون غنی از اکسیژن را به عضلات قلب می رساند. با گذشت زمان، در عروق کرونر، ممکن است پلاک هایی جمع شده و جریان خون را مختل کند. این امر به عنوان بیماری کرونری قلب (CHD) شناخته می شود. که به عضله قلب آسیب رسانده و فرد را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهد.

از روش فنر گذاری قلب برای درمان عروق کرونر تنگ یا مسدود شده استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای بهبود جریان خون بلافاصله پس از حمله قلبی استفاده نمود. فنر های قلب سیم پیچ های منبسط شونده ای هستند که از مش فلزی ساخته شده اند.

پزشک می تواند طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، یک روش غیر جراحی و کم تهاجم، آن را وارد بدن نماید. این دستگاه برای حمایت از دیواره های شریان، باز نگه داشتن آن و بهبود جریان خون در قلب طراحی شده است.

در چه مواقعی بالن زدن قلب لازم می شود؟

بالن زدن قلب معمولاً در مواقعی که پلاک باعث انسداد رگ خونی شود، مورد نیاز است. پلاک از کلسترول و سایر موادی که به دیواره عروق متصل می شوند، ساخته شده است.

همچنین، ممکن است در طی انجام یک جراحی اورژانسی، به بالون قلب نیاز داشته باشید. معمولا در صورت انسداد شریان قلب، به نام شریان کرونر، به جراحی اورژانسی نیاز است. پزشک، ابتدا با قرار دادن کاتتری در شریان کرونر ِمسدود شده، آنژیوپلاستی با بالون را انجام می دهد تا انسداد را ازبین ببرد. سپس، با قرار دادن یک استنت در شریان، رگ را باز نگه می دارد.

استنت ها همچنین می توانند برای جلوگیری از پارگی آنوریسم در مغز، آئورت یا سایر رگ های خونی مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر رگهای خونی، استنت ها می توانند مسیرهای زیر را نیز باز کنند:

مجاری صفراوی، لوله هایی هستند که صفرا را به اندام های گوارشی رسانده و سپس خارج می کنند.

برونش ها که مجاری تنفسی کوچک در ریه ها هستند.

حالب ها، لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند.

این لوله ها، درست مثل عروق خونی، می توانند مسدود شوند یا آسیب ببینند.

عوارض فنر زدن قلب

هر جراحی خطراتی را به همراه دارد. برای قرار دادن استنت دسترسی به شریان های قلب یا مغز نیاز است. این امر منجر به افزایش خطر عوارض جانبی می شود.

خطرات مرتبط با فنرگذاری قلب عبارتند از:

واکنش آلرژیک به داروها یا رنگ هایی که در این روش استفاده می شود

مشکلات تنفسی ناشی از بیهوشی یا استفاده از استنت در نایژه ها

خون ریزی

انسداد شریان

لخته شدن خون

حمله قلبی

عفونت رگ

سنگ کلیه، به دلیل استفاده از استنت در حالب

تنگی مجدد شریان

عوارض جانبی نادر شامل سکته مغزی و تشنج است.


منبع: https://ghalbe-salamat.com/1438

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.