salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

علت صدا دادن زانو در جوانی چیست؟

زانو درد در جوانی و حوالی 20 سالگی اغلب به علت آسیب دیدگی بیش از حد می باشد. حرکت بیش از حد عضلات، رباط ها یا تاندون ها باعث درد، سفتی و سایر علائم می شوند. تاندونیت (التهاب تاندون) و بورسیت (التهاب بورس) دو آسیب دیدگی شدید هستند که معمولاً به دنبال فعالیت شدید ایجاد می شوند.

اما ممکن است در افراد غیرفعالی که فعالیت خود را خیلی سریع زیاد می کنند، نیز رخ دهد. با این که این نوع آسیب ها در جوانان نسبتاً شایع هستند، اما تنها علت درد زانو نمی باشند.

سندرم پاتلوفمورال

سندرم پاتلوفمورال به عنوان شایع ترین علت زانو درد در جوانی می باشد. این سندرم معمولاً باعث عدم تعادل در ماهیچه هایی که از مفصل زانو حمایت می کنند، می شود. ضعف بیش از حدعضلات ران یا یا تاندون های اطراف زانو می توانند نحوه عملکرد زانو را تغییر دهند و باعث ایجاد کشیدگی و فشار در داخل مفصل زانو شوند.

با گذشت زمان، این نواحی ممکن است تحریک و ملتهب شده و قبل از اینکه متوجه شوید، ممکن است دچار درد در اطراف مچ پا و جلوی زانو شوید. افراد مبتلا به سندرم پاتلوفمورال ممکن است هنگام خم کردن زانو، چمباتمه زدن یا بالا رفتن از پله ها درد یا سفتی زانو داشته باشند. برخی افراد، کرپیتوس، یک احساس ساییده شدن در داخل زانو را نیز تجربه می کنند.

استئوآرتریت یا آرتروز

آرتروز می تواند از 20 سالگی روی زانوها تأثیر بگذارد؛ به خصوص اگر ورزشکار باشید یا دارای اضافه وزن باشید. آرتروز زمانی که لایه محافظ غضروف داخل مفصل زانو ساییده می شود، پیشرفت می کند. برخی از ورزشکاران – به ویژه آن هایی که پرش یا سایر فعالیت های پرتحرک را زیاد انجام می دهند، به دلیل ساییدگی و پارگی بیش از حد مفصل، در خطر ابتلا به آرتروز هستند.

صدمات مکرر به زانو نیز می تواند به غضروف آسیب برساند و احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش دهد. علاوه براین، چاقی نیز بر روی زانوها تأثیر می گذارد. فشار اضافی ناشی از حمل وزن باعث ضعیف شدن و تجزیه سریعتر لایه غضروفی می شود.

روش های درمان زانو درد در جوانی

زانو درد در جوانی گاهی بدون درمان به طور خود به خود بهبود می یابد، اگرچه ممکن است چندین سال علائم آن را داشته باشید. با این حال، مسکن و فیزیوتراپی نیز می توانند به کاهش درد کمک کنند. روش های درمان زانو درد در جوانی عبارتند از:

 

درمان با دارو

داروهای ضد درد مانند استامینوفن می توانند به کاهش درد کمک کنند. معمولا با تجویز استامینوفن دیگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن تجویز نمى شوند، چرا که هیچ برترى نسبت به آن نداشته و عوارض جانبی ناشی از آنها نیز بیشتر است.

فیزیوتراپی

مهم است که ماهیچه های ران خود را (چهار سر ران) قوی و متعادل نگه دارید تا از فشار بر روى مفصل زانوی خود جلوگیری کنید. پزشک شما ممکن است به شما تمریناتى بدهد یا پیشنهاد کند که به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا در صورت لزوم تمرینات دیگرى برایتان انتخاب شود.

فیزیوتراپیست زانوی شما را ارزیابی می کند و مشخص مى کند چه چیزی باعث درد شده و بر اساس آن تمرینات لازم را به شما مى دهد. باید تمرینات را به درستی و با خیال راحت انجام دهید.

ممکن است حداقل 12 هفته انجام تمرینات طول بکشد. این تمرینات را باید چندین بار در روز به مدت 30 دقیقه در روز انجام دهید تا اینکه اختلال یا ضعف عضلانی اصلاح شود. ممکن است کمی بعد از آن نیز انجام تمرینات نیاز باشد تا زمانی که درد کاملا برطرف شود.

 

درمان هاى خانگى

برای بهبود در زانو باید عضلات زانو خود را با تمرینات ورزشی قوی کنید. اسکوات یکی از بهترین تمرینات برای این کار است. برای انجام تمرین اسکوات در مقابل دیوار به طور منظم بسیار مفید است. استراحت کنید و تمرین را تا حد ممکن چندین مرتبه تکرار کنید. فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات اضافی دیگرى را نیز توصیه کند.

مهم است که تمرینات عضلات ران (چهار سر ران) را انجام دهید تا از ضعف غضلات جلوگیری شود. شنا یک ورزش عالى است و با جلو و عقب رفتن فشار از زانوهای شما کم خواهد شد. باید از انجام ورزش هایی که فشار زیادی روی زانوی شما مى آورند، مانند فوتبال، راگبی و دویدن خوددارى کنید.

منبع: https://clinicdard.com/1890/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.