salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

سوالات متداول در مورد اختلال پانیک

1.   آیا درست است که اختلال پانیک، حملات مکرر ترس است که می تواند چندین دقیقه طول بکشد؟

بله. در اختلال پانیک، فرد دچار حملات ترس می شود که به آن حمله ی پانیک گفته می شود. این حملات به صورت ناگهانی بروز پیدا می کنند و به طور معمول برای چند دقیقه ادامه دارند. علامت مشخصه ی حملات پانیک، ترس از دست دادن کنترل، ترس از بروز یک فاجعه و یا ترس از مرگ قریب الوقوع است، حتی اگر هیچ خطر واقعی وجود نداشته باشد. حملات پانیک ممکن است با علائم جسمی نیز همراه باشد. افرادی که دچار حملات پانیک می شوند، اغلب نگران احتمال بروز حمله ی پانیک در آینده هستند و همین باعث می شود تا این افراد از شرکت در بسیاری از فعالیت های اجتماعی و یا حتی رانندگی خودداری کنند.

 

2.   اختلال پانیک چه نوع اختلالی است؟

اختلال پانیک به عنوان یک اختلال اضطرابی در نظر گرفته شده است. بیشتر افراد مبتلا به بیماری پانیک را می توان با دارو و یا روان درمانی با موفقیت درمان کرد.

 

3.   آیا کلمه ی پانیک از نام یک الهه ی یونانی به نام “پان” گرفته شده است؟

بله. واژه ی پانیک از یک الهه ی یونانی به نام پان گرفته شده است. پان، الهه ی گله ها، چوپان ها و مراتع است. این الهه بخشی انسان و بخشی بز است و باعث وحشت افرادی می شود که شب را در مراتع سپری می کنند.

 

4.   چرا افراد دچار اختلال پانیک می شوند؟

دلیل این که چرا افراد دچار اختلال پانیک می شوند کاملا مشخص نیست. به عنوان مثال، تصور می شود که اگر فردی در یک خانواده به اختلال پانیک مبتلا باشد، احتمال این که دیگر افراد خانواده نیز دچار این اختلال باشند وجود دارد. بنابراین ممکن است اختلال پانیک یک نوع بیماری ژنتیکی باشد. همچنین به نظر می رسد که حملات پانیک در مراحل حساسی از زندگی مانند فارغ التحصیلی، ازدواج و یا زایمان بسیار شایع است. استرس های شدید مانند از دست دادن عزیزان، طلاق یا از دست دادن شغل نیز می تواند با حملات پانیک همراه باشد. علائم حملات پانیک گاهی اوقات می تواند ناشی از برخی شرایط پزشکی نیز باشد. 

شرایط پزشکی که گاهی ممکن است علائمی شبیه حمله پانیک ایجاد کند شامل موارد ذکر شده در زیر است:

·      افت قند خون

·      پر کاری تیروئید

·      افتادگی دریچه میترال قلب (عارضه ای که در آن دریچه میترال قلب به درستی بسته نمی شود)

·      مصرف یا ترک مواد مخدر

 

5.   آگورافوبیا چیست؟

آگورافوبیا یعنی ترس از فضاهای باز. در این اختلال، فرد به دلیل ترس از فضای باز، خود را در منزل حبس می کند و از شرکت در فعالیت های عادی خارج از منزل خودداری می کند.

 

6.   چه کسانی بیشتر دچار حملات وحشت می شود؟  مردان یا زنان؟

اختلال پانیک در زنان دو برابر بیشتر از مردان است. به طور کلی، در ایالات متحده آمریکا در حدود ۶ میلیون بزرگسال از این اختلال رنج می برند. هر کسی که حملات پانیک را تجربه کند، دچار اختلال پانیک می شود. این حملات اغلب در سال های نوجوانی و یا اوایل بزرگسالی آغاز می شوند.

 

7.   آیا درست است که افرادی که دچار حملات پانیک هستند، اغلب این حملات را به جای حملات قلبی اشتباه می گیرند؟

حملات پانیک ممکن است علائمی شبیه به حمله قلبی مانند درد در قفسه سینه، تنگی نفس، تحریک شدید (آژیته شدن)، تپش سریع قلب و احساس هراس داشته باشد. افرادی که برای اولین بار دچار حمله پانیک می شوند ممکن است احساس کنند که دچار حمله قلبی شده اند و برای درمان به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند. البته این یک رفتار کاملا صحیح است، چرا که در صورت احساس درد در قفسه سینه حتما باید به بیمارستان بروید و مورد ارزیابی قرار بگیرید.

 

8.   هراس بی وقفه ای که باعث می شود فرد از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی، شرکت در فعالیت های اجتماعی و حضور در اماکن عمومی اجتناب کند، چه نام دارد؟

فوبیا. فوبیا، ترس هایی مداوم، غیر منطقی و غیر قابل کنترل نسبت به یک موقعیت، موضوع و یا یک فعالیت است. افراد مبتلا به فوبیا ممکن است علائم شدیدی داشته باشند و به سختی تلاش کنند تا با موضوعی که باعث هراس آنها می شود مواجه نشوند، حتی اگر هراس آنها غیر منطقی باشد. حمله پانیک می تواند در بعضی موارد به عنوان واکنشی به یک هراس اتفاق بیفتد. فوبیا معمولا در سنین ۱۵ تا ۲۰ سالگی آشکار می شود. زنان و مردان به طور مساوی تحت تاثیر فوبیا قرار دارند، اما مردان بیشتر از زنان به دنبال درمان هستند.

 

9.   آیا اختلال پانیک یک بیماری واقعی است؟

بله. اختلال پانیک یک بیماری واقعی است که با حملاتی وحشتناک و ناگهانی همراه است. این حملات ممکن است با بروز علائم جسمی مانند تپش سریع قلب، تنگی نفس، درد در قفسه سینه، گر گرفتگی، لرز، تعریق، ضعف یا سرگیجه همراه باشد. افرادی که حملات پانیک را تجربه می کنند، ممکن است فکر کنند که دچار حمله ی قلبی شده اند، عقل خود را از دست داده اند و قرار است در همین چند لحظه بمیرند.

 

10.                  آیا افرادی که از اختلال پانیک رنج می برند باید از مصرف شکلات خودداری کنند؟

بله. درمان در منزل به همراه درمان حرفه ای می تواند به رفع اضطراب کمک کند. افرادی که از اختلال پانیک رنج می برند باید از مصرف مشروبات الکلی، کافئین، شکلات و نیکوتین پرهیز کنند. مصرف این مواد می تواند اضطراب را افزایش دهد. مصرف برخی از مواد مخدر غیر قانونی مانند کوکائین، کراک و آمفتامین نیز می تواند باعث بروز اضطراب شود.


منبع: https://grohamrah.com/article/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%A7%D9%86%DB%8C%DA%A9/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.