salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

چرا در خواب دچار ایست قلبی می شویم؟

به گفته کلینیک قلب سلامت (ghalbe-salamat.com) هنگامی که فردی در حال مرگ است، معمولا سیستم های هم بسته و مشخصی در بدن او در حال مرگ و از کار افتادن هستند. اغلب اوقات، مشکل در عملکرد قلب و ریه ها عامل مرگ افراد هستند. هنگامی که صحبت از عوامل مرگ یک فرد در خواب به میان می آید، باید به دنبال عواملی بود که بر این دو سیستم بدن تاثیر می گذارند. نارسایی پیش رونده سیستم تنفسی به صورت تدریجی بر عملکرد قلب و دیگر سیستم های بدن نیز تاثیر می گذارد. کاهش حاد عملکرد قلبی همچون یک حمله قلبی شدید به سرعت بر جریان خون رونده به مغز تاثیر گذاشته و در نتیجه سبب نارسایی سریع سیستم تنفسی می شود. از دیگر عوارض نارسایی قلب، ادم ریوی است که در آن ریه ها به سرعت از مایعات پر می شوند.

علت ایست قلبی در خواب چیست؟

 شواهد قابل توجهی مبنی بر این موضوع وجود دارند که عملکرد قلبی می تواند در حین خواب تحت فشار قرار گیرد. خواب REM یا دارای حرکات سریع چشم به طور ویژه ای می تواند خطر اختلال در عملکرد قلبی را در هنگام صبح بیشتر کند. همچنین به نظر می رسد که یک الگوی 24 ساعته از اختلال در عملکرد قلب وجود دارد که در آن مشکلات قلبی اغلب در انتهای شب یا نزدیک به زمان بیدار شدن رخ می دهند.

مشکلات خواب که باعث نارسایی قلبی می شوند

1- آپنه خواب

آپنه خواب در حداکثر 70 درصد بیماران نارسایی قلبی وجود دارد. آپنه خواب دارای دو نوع انسدادی و مرکزی است. آپنه انسدادی خواب رایج ترین نوع آن بوده که در آن عضلات پشت حلق با انقباض بیش از حد خود در هنگام خواب سبب انسداد نسبی یا کامل مسیر هوایی می شوند. آپنه مرکزی خواب بیشتر در موارد شدید تر نارسایی قلبی مخصوصا در مردان بروز می دهد. در برخی موارد نارسایی قلبی، امکان ابتلا به هر دو نوع امکان پذیر است. هر دوی این انواع، آپنه خواب سبب اختلال در تنفس شبانه و خستگی در طول روز می شود. انواع آپنه خواب سبب افت دوره ای سطح اکسیژن خون می شوند که در نتیجه این وضعیت، سطح آدرنالین در بدن افزایش یافته و فرد از خواب بیدار می شود. تمامی این فعالیت ها برای کنترل نارسایی قلب مضر هستند.

2- ارتوپنه

بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی قلب ارتوپنه را نیز تجربه می کنند. ارتوپنه به شرایطی گفته می شود که فرد در هنگام دراز کشیدن احساس تنگی نفس کرده، در هنگام شب دچار قطعی حمله ای تنفس شده و پس از 1 تا 2 ساعت خواب با تنگی نفس از خواب بیدار می شود. این موارد با فشار بطنی و بیش باری قلب ارتباط دارند. هر دوی این اختلالات در هنگام نشستن یا ایستادن بهبود می یابند.

3- اختلال حرکات متناوب اندام ها (PLMD)

در این اختلال، افزایش سیگنال های عصبی در دست و پا سبب حرکت ناخود آگاه آن ها در خواب و بیدار شدن فرد می شود. فرد مبتلا این حرکات را به دلیل سریع و کوتاه بودن به یاد نمی آورد. با این حال، چنین حرکاتی سبب اختلال در خواب، بیدار شدن و احساس خستگی در فرد می شوند.

4- بی خوابی

بی خوابی اغلب با بیماری های مزمنی همراه است که معمولا عامل آن هستند. افراد در صورت ابتلا به یک بیماری مزمن، اغلب درجه ای از نگرانی یا اضطراب را نیز تجربه خواهند کرد. گاهی اوقات، این اضطراب مربوط به بستری شدن در بیمارستان، برنامه های مصرف دارو یا کاهش سطح فعالیت است. تمامی این موارد بر توانایی در خوابیدن تاثیر گذار هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.