salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

بوتاکس در بارداری خطرناک است؟

به گفته مرکز پوست، مو و زیبایی گیتا کلینیک (gitaclinic.com) هر کسی دوست دارد چهره ی زیبا تری داشته باشد. برای رسیدن به این هدف، بعضی از افراد از آرایش استفاده می کنند. برای رفع چین و چروک صورت، به ویژه چین و چروک هایی که زیر چشم و روی پیشانی و کنار ابرو ظاهر می شوند، تزریق بوتاکس یکی از گزینه های پر طرفدار است. بوتاکس (توکسین بوتولیوم A)، علاوه بر زیبایی، مصارف دارویی ای از قبیل درمان سر درد و تعریق غیر طبیعی بدن نیز دارد. از میان افرادی که از بوتاکس استفاده می کنند، افرادی هم هستند که قصد تشکیل خانواده و بچه دار شدن را دارند. بنابراین، اگر از بوتاکس برای زیبایی و یا حتی درمان، استفاده می کنید، سؤال این است که: آیا تزریق بوتاکس در بارداری بی خطر است؟ پاسخ کوتاه: این را می دانیم که ما هنوز نمی توانیم قاطعانه بگوییم که این کار در دوران بارداری هیچ خطری ندارد!

بوتاکس چیست؟

تا کنون به این فکر کرده اید که وقتی بوتاکس می کنید، چه چیزی به بدن شما تزریق می شود؟ بوتاکس، نام تجاری محصولی است که حاوی نوروتوکسین تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است. تزریق این ماده به مقدار ناچیز، عضلات را به طور موقت فلج کرده و باعث شل شدن آنها می شود. بوتاکس، در ابتدا در اواخر دهه 1980 به عنوان درمانی برای تنبلی چشم و پلک زدن غیر ارادی، توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، مورد تأیید قرار گرفت. بعدها، از بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک صورت، و همچنین درمان هایپرهیدروز (تعریق زیاد) استفاده شده است. از دیگر محصولات حاوی این توکسین، می توان به دیسپورت، زئومین و مایبولیک اشاره کرد، که همه آنها برای اهداف زیبایی استفاده نمی شوند.

آیا بوتاکس در زمان بارداری برای بچه بی خطر است؟

اگر شما مدت زیادی است که از بوتاکس استفاده می کنید، احتمالاً به جز هزینه ی جلسه بعدی تزریقتان، به چیز دیگری فکر نمی کنید. تحقیقات نشان داده است که تزریق توکسین بوتولینوم، برای از بین بردن خطوط اخم، برای اکثر افراد، بی خطر است. اما مثبت شدن آزمایش بارداریتان، ممکن است باعث شود شما به خطرات بوتاکس فکر کنید. مشکل اینجاست: حتی یک تحقیق درست هم درباره استفاده از توکسین بوتولینوم، روی خانم های باردار انجام نشده است.

آزمایشاتی که روی حیوانات انجام شده است، حاکی از بی خطر بودن بوتاکس در زمان بارداری دارد. محققانی که توکسین بوتولینوم A را به حیوانات باردار تزریق کردند، مشاهده کردند که این توکسین، به جفت منتقل نمی شود، نتیجه ی این آزمایش، نشان می دهد که به همین ترتیب، این اتفاق در انسان نیز نخواهد افتاد. اما باید بدانیم، حیوانات، مردم نیستند!

بعلاوه، شواهدی مبنی بر اینکه تزریق بوتاکس در بارداری مشکلی ندارد، مربوط به خود مولکول آنها است. هنگام تولید این محصول، اندازه ی آن اهمیت دارد: یعنی اندازه مولکول توکسین، احتمالاً مانع عبور آن از سد جفت می شود. با این وجود، اطلاعات زیادی در مورد استفاده از توکسین در دوران بارداری وجود ندارد. یکی از تحقیقات در سال 2017 به ایمنی روش های زیبایی در دوران بارداری و شیردهی پرداخته است. در این تحقیق، هیچ آزمایش بالینی، برای بررسی تأثیرات استفاده از توکسین بوتولینوم، برای اهداف زیبایی در زنان باردار انجام نشد. بنابراین، برای نتیجه گیری قاطعانه، تحقیقات بیشتری لازم است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.