salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

دلایل مرتبط با قلب

 حمله قلبی

هر وقت که صحبت از درد قفسه سینه می شود، حمله قلبی معمولا اولین زنگ خطری است که ذهن شما به صدا در می آورد. حمله قلبی می تواند با درد خفیف در سمت چپ قفسه سینه شروع شود که می تواند به تدریج، یا به طور ناگهانی شدید شود. اساسا حملات قلبی زمانی رخ می دهند که عضله قلب به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نکند و در نتیجه آسیب ببیند. انسداد یا ایجاد لخته در عروق کرونر یا پارگی شریان آئورت نیز، معمولا می توانند باعث این مساله باشند.

علائم مرتبط دیگر عبارت است از:

احساس فشار، گرفتگی و گزگز در مرکز قفسه سینه

احساس دردی که از سینه به بازو ها، فک، گردن، کمر یا شکم منتشر می شود.

احساس سبکی سر یا سر گیجه

تعریق

تنگی نفس

احساس کسالت

یک احساس اضطراب طاقت فرسا

سرفه یا خس خس سینه

به اورژانس بروید! حملات قلبی شوخی بردار نیست. اگر درد قفسه سینه شما بیش از چند دقیقه طول کشید، حتما بلافاصله به اورژانس بروید.

پریکاردیت (یا التهاب پرده های دور قلب)

اگر پریکاردیوم (اساسا دو لایه نازک از پرده دور قلب) ملتهب شود، می تواند باعث ایجاد درد شدید در سمت چپ یا مرکز قفسه سینه شود. همچنین ممکن است از ناحیه یک یا هر دو شانه، درد داشته باشید و هنگام تنفس یا دراز کشیدن ممکن است احساس بدتری داشته باشید.

آنژین (یا کاهش جریان خون در قلب)

درد ناشی از آنژین، معمولا در سمت چپ قفسه سینه احساس می شود و می تواند آزار دهنده و یا به حالت گرفتگی یا سنگینی در قفسه سینه باشد (همچنین ممکن است درد شدیدی مانند خنجر خوردن را احساس کنید). این درد ممکن است به سمت بازوی چپ، گردن، فک یا کمر نیز منتشر شود.

استرس یا فعالیت های جسمی می تواند درد را ایجاد کند و معمولا پس از استراحت این درد از بین می رود.

میوکاردیت (یا التهاب دیواره قلب)

درد قفسه سینه ی مربوط به میوکاردیت، معمولا به سمت چپ سینه نشر پیدا می کند و در اثر التهاب لایه عضلانی دیواره قلب، ایجاد می شود. این عارضه می تواند منجر به بروز ضربان قلب غیر طبیعی، درد در قفسه سینه و مشکل تنفسی شود. در موارد شدید، این عارضه می تواند منجر به لخته شدن خون و درنتیجه بروز حمله قلبی یا سکته مغزی و حتی نارسایی قلبی شود.

کاردیومیوپاتی (یا همان عضله قلب)

کاردیومیوپاتی عارضه ای است که بر روی عضله قلب تاثیر می گذارد و معمولا در سمت چپ قفسه سینه احساس می شود (البته در صورت وجود علائم).

این علائم شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • تورم مچ پاها، ساق پاها، کف و انگشتان پاها، دست ها یا شکم

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.