salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

salamatpedia

در این وبلاگ با مقالات پزشکی روز آشنا شوید و به روز بمانید!

از هیپرپیگمانتاسیون چه می دانید؟

هیپرپیگمانتاسیون چیست

هیپرپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن یک مشکل خاص پوستی است که در نتیجه آن، پوست فرد در نواحی خاصی تیره می شود. علت اصلی بروز هیپرپیگمانتاسیون، تولید بیش از حد ملانین است که یک رنگدانه پوستی به حساب می آید.

هیپرپیگمانتاسیون معمولا با آسیب و خطر خاصی همراه نیست اما در برخی موارد ممکن است نشان از یک بیماری خاص در فرد باشد. بیشتر افراد به دلیل بر هم خوردن ظاهر پوست و بدن خود در اثر هیپرپیگمانتاسیون آشفته شده و دچار استرس می شوند.

علت هیپرپیگمانتاسیون 

علت هیپرپیگمانتاسیون چیست

دو دلیل اصلی برای بروز هیپرپیگمانتاسیون در بدن افراد وجود دارد که عبارتند از:

  • غلظت ملانوسیت ها، که مسئول تولید ملانین در پوست هستند، در بدن بسیار بالا برود
  • فعالیت ملانوسیت ها بیش از حد باشد (‌به اصطلاح بیش فعال باشند)

هیپرپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن انواع مختلفی دارد که در دسته‌های مختلفی قرار می گیرند. هیپرپیگمانتاسیون پوستی در افراد در نتیجه عوامل زیر است:

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب

این نوع زمانی به وجود می آید که پوست فرد به دلیل جراحت، سوختگی، جوش، اصطکاک پوست و پسوریازیس صدمه ببیند. گاهی اوقات فقط به خاطر استفاده از یک محصول بهداشتی برای پوست دچار این نوع از هیپرپیگمانتاسیون می شوید.

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب معمولا فعالیت سیستم احیای پوست را محدود می کند؛ البته این اتفاق پس از چند ماه رخ می دهد. درمان هیپرپیگمانتاسیون تاثیر مثبت و موثری بر روی نوع التهابی آن دارد.

قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش

این نوع با قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید به وجود می آید اما بر روی پوست تا حد کمی خود را نشان می دهد. معمولا هیپرپیگمانتاسیون اشعه فرابنفش خورشیدی پوست صورت افراد را به شکل کامل تحت تاثیر قرار می دهد. در این حالت پوست صورت افراد به نسبت سایر بخش های بدن کدر و تیره می شود. 

بسیاری از بانوان به کمک محصولاتی نظیر کانسیلرها و مواد پوستی این نوع از هیپرپیگمانتاسیون را مخفی می کنند. این دسته از محصولات پوست صورت را روشن تر نشان می دهند.

لنتیجین (لکه های خورشیدی)

به این مشکل پوستی، لکه های سن و یا جگر سیاه نیز گفته می شود. با بالا رفتن سن ، این لکه های پوستی بیشتر دیده می شوند اما افزایش سن به شکل مستقیم مسئول ظاهر این لکه ها بر روی پوست نیست. معمولا افراد با قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب دچار مشکل لنتیجین پوست می شوند.

ملاسما

ملاسما

عدم وجود تعادل در هورمون های بدن معمولا علت اصلی بروز این نوع از هایپرپیگمنتیشن به حساب می آید. ملاسما به شکل رایج در اثر عدم کارکرد صحیح غده تیروئید، پروسه درمانی تعویض هورمون و هیپرپیگمانتاسیون رخ می دهد. همچنین نوعی از ملاسما مرتبط با بارداری در بانوان وجود دارد.

تخت ویژه برنزه کردن بدن (اتاقک برنزه کردن)

طبق ادعای آکادمی پوست آمریکا و بخش سلامت انسانی این کشور، تشعشعات فرابنفش تخت های برنزه کردن پوست، اتاقک های مخصوص آن و همچنین لامپ های خورشیدی، حاوی موادی هستند که احتمال بروز سرطان در بدن را بالا می برند.

قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش در فضاهای بسته ریسک بروز انواع سرطان های پوست را بالا می برد که از جمله آن ها نیز می توان به ملانوما ، سرطان سلول سنگفرشی و سرطان سلول بازال اشاره داشت.

استفاده از دستگاه های برنزه کردن پوست تا قبل ۳۰ سالگی، ریسک بروز ملانوما در افراد را تا ۷۵ درصد افزایش می دهد. تشعشعات فرابنفش در حین برنزه کردن منجر به افزایش سن پوست، هیپرپیگمانتاسیون، آسیب به چشم مثل آب مروارید و سرکوب سیستم ایمنی می‌شوند. بنابراین، متخصصان پوست استفاده از تخت های برنزه کردن، اتاقک های مخصوص برنزه کردن پوست و لامپ های خورشیدی را پیشنهاد نمی کنند.

دارو ها

مثل آنتی بیوتیک، هورمون ها و دارو های ضد تشنج که احتمال بروز هیپرپیگمانتسیون را افزایش می‌دهند.

سایر عوامل

  • وراثت
  • التهاب پوستی
  • عادت به کندن پوست


  • برای دیدن ادامه مطالب  هیپرپیگمانتاسیون اینجا را کلیک کنید
  • دکتر نابت تاجمیر ریاحی، متخصص پوست و مو و زیبایی در تهران
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.